Alejo Pérez
Artistiek Leider Muziek
De Argentijnse dirigent Alejo Pérez wordt geroemd om zijn stilistische trefzekerheid en om de helderheid waarmee hij de meest complexe partituren tot leven brengt. Vandaag is hij incontournable in het internationale opera- en concertlandschap. Sinds 2019 bouwt Pérez als artistiek leider muziek aan de sound van Opera Ballet Vlaanderen. Hij oogstte er bijval met markante producties van Pelléas et Mélisande (Sidi Larbi Cherkaoui & Damien Jalet / Marina Abramović), Lohengrin (David Alden), Don Carlos (Johan Simons), Der Schmied von Gent (Ersan Mondtag), Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny (Ivo van Hove) en Tristan und Isolde (Philippe Grandrieux). Daarnaast leidde hij concertante uitvoeringen van Strauss’ Ariadne auf Naxos, Sciarrino’s La nuova Euridice secondo Rilke, Berlioz’ Roméo et Juliette en een nieuwe versie van Alain Platels dansproductie C(H)ŒURS. Alejo Pérez zette het seizoen 23/24 in Opera Ballet Vlaanderen in met La clemenza di Tito (Milo Rau) en sluit het af met een herneming van Robert Carsens bejubelde productie van Jenůfa (Janáček). Ook dirigeerde hij met verve bij OBV de double bill Petroesjka / Die sieben Todsünden.
In het seizoen 23/24 dirigeert hij gastproducties van Katja Kabanová (regie: Calixto Bieito) in de Semperoper in Dresden, Gogo no eiko (Een zeeman door de zee verstoten) van Hans Werner Henze (naar Yukio Mishima) in de Tokyo Nikikai Opera en de productie The Nightingale and other fables (Stravinsky, regie: Robert Lepage) op het Adelaide Festival.
De afgelopen jaren tekende Alejo Pérez voor bejubelde concerten op de Salzburger Festspiele (waaronder Gounods Faust met de Wiener Philharmoniker), in het Teatro Colón (Parsifal, Der Rosenkavalier, Ariadne auf Naxos) en bij Semperoper Dresden en de Lyric Opera of Chicago. Recent waren er Pérez’ debuten bij het Grand Théâtre de Genève met Prokofjevs Oorlog en vrede (Calixto Bieito) en de Wiener Staatsoper (Carmen). In het seizoen 22/23 debuteerde Pérez bij het Nieuwe Nationale Theater van Tokyo met Tannhäuser en zette hij zijn samenwerking met het Grand Théâtre de Genève en Calixto Bieito verder met Lady Macbeth van Mtsensk. Alejo Pérez studeerde compositie, directie en piano in Buenos Aires en vervolmaakte zich in Karlsruhe bij Peter Eötvös. Zijn eerste stappen zette hij als assistent bij Peter Eötvös, Michael Gielen en Christoph von Dohnányi. In 2019 kreeg Pérez de Konex Platinum Award voor zijn artistieke verwezenlijkingen, een van de hoogste onderscheidingen in zijn vaderland Argentinië.