Maria Riccarda Wesseling
De Nederlands-Zwitserse mezzosopraan Maria Riccarda Wesseling beleefde haar internationale doorbraak in 2006 in de Opéra national de Paris als Iphigénie/Iphigénie en Tauride (Gluck). Sindsdien heeft zij meer dan dertig hoofd- en titelrollen uit alle stijlperiodes van Monteverdi tot heden vertolkt. Voorbeelden zijn de titelrol in de wereldpremière van Henzes Phaedra (Staatsoper Berlin en De Munt), Glucks Orfeo in de legendarische productie van Pina Bausch (Opéra de Paris, Lincoln Center New York en Teatro Real Madrid), Fricka/Das Rheingold (Ruhrtriennale), Ottavia/Poppea e Nerone (Teatro Real Madrid), Irma in Eötvös' Le Balcon en de titelrol in La belle Hélène in de Opéra National de Bordeaux; Giulietta/Les Contes d' Hoffmann (Grand Théâtre de Genève), La Malaspina/Luci mie traditrici (Sciarrino) en Bianca in Zemlinsky’s Florentinische Tragödie (Opéra national de Lyon), Marie/Wozzeck (Tel Aviv), de titelrol in Carmen (Bilbao), Herodias/Salome (Staatsoper Stuttgart) en de titelrol in de wereldcreatie van Annas Maske (David Philip Hefti, St.Gallen). Bij Opera Ballet Vlaanderen vertolkte Wesseling met veel verve de rollen van Marguerite/La damnation de Faust, Ježibaba/Rusalka en Leokadja Begbick/Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny. Vandaag ontpopt ze zich ook als regisseur met producties van The Rake’s Progress (TOBS Theater Biel), Carmen (Sommeroper Selzach) en The Rape of Lucretia (herneming in De Nationale Opera, Amsterdam, 2027). Recente engagementen zijn onder meer Kabanicha/Katja Kabanová (Stuttgart), Rusalka in een productie van Dmitri Tcherniakov (Lissabon) en Schuberts Winterreise in een enscenering bij Postremise Chur.