Meer dan dertig jaar geleden begon Koen Kessels zijn carrière als assistent-dirigent bij Opera Ballet Vlaanderen, ondertussen dirigeert hij overal ter wereld producties in de meest prestigieuze operahuizen. Hij is muziekdirecteur van The Royal Ballet in Londen en vertoeft zelden in België, maar voor De bekeerlinge zakt hij graag af naar waar het allemaal begon: de opera in Antwerpen. "Het voelt als thuiskomen", vertelt hij. “Ik heb hier veel kansen gekregen en ken de plek goed. Voor het traject met Wim heb ik moeten schuiven in mijn agenda, maar ik wilde dit echt doen. Het is een heel emotionele keuze geweest.”
Een nieuwe compositie dirigeren is geen evidente opdracht, maar Koen nam al vaker de muzikale leiding in hedendaagse creaties. “Ik ben altijd gefascineerd geweest door het creatieproces van componisten”, zegt Koen. “Als muzikant krijg je een partituur met bolletjes, maar dat is slechts een code waarin de muzikale ideeën van een componist worden vertaald. Ik wil ook weten waarom een werk uiteindelijk op die manier is neergeschreven. Bij nieuwe composities kun je dat proces van dichtbij meemaken. Als ik het grote repertoire wil begrijpen, wil ik hedendaagse compositieprocessen kunnen volgen, om zo meer voeling te krijgen met hoe een componist experimenteert, ontdekt, en de grenzen opzoekt.”