Darren Ross
Darren Ross studeerde aan het Laban Centre for Mouvement and Dance in Londen. In 1988 verhuisde hij naar Frankrijk waar hij lid werd van de ‘Compagnie de Brigitte Farges’ en vanaf 1992 danste hij in de ‘Compagnie Larsen’. Het was met dit dansgezelschap dat hij in contact kwam met opera. In 1998 tekende hij zijn eerste opera-choreografie voor La traviata. Dit was eveneens het startschot voor een jarenlange samenwerking met regisseur Jean-Claude Berutti.
Samen tekenden zij voor La Bague magique (Giovanna Marini), Faust, Rusalka, La bohème, Wiener Blut, Otello en Tannhaüser. Ook voor het gesproken theater werkten zij geregeld samen. Voor Marguerite Borie ontwierp hij de choreografie van Salome voor de operahuizen van Monte Carlo, Luik en Wenen. In België is hij geregeld te gast in onder meer De Munt Brussel waar hij tekende voor de choreografie van Weisse Rose/Zimmermann en van The Golden Vanity/Benjamin Britten, beide in een regie van Caroline Petrick. Samen met Benjamin Van Torhout werkte hij aan Raisonnez en Het geslacht Borgia, opgevoerd in Gent, Antwerpen, Leuven en Brugge. Voor de Compagnie Arsenic en Axel De Boosere tekende hij voor de choreografie van Le dragon en Le Géant de Kaillass. In 2006 regisseerde hij Mozart onvoltooid/Mozart inachevé voor Pantalone & de Munt/La Monnaie Brussel en Dschungel Wenen. Ook de choreografie van Requiem for the Gods van Joachim Brackx was van zijn hand. Deze creatie was een coproductie van Nabla muziektheater & Concertgebouw Brugge. In Boedapest, New York en Berlijn was Le nozze di Figaro te zien onder de muzikale leiding van Iván Fischer en met een choreografie van Darren Ross.