Henrik Ahr
De Duitse decorontwerper Henrik Ahr studeerde architectuur in Leipzig, om zich nadien te vestigen als freelance kunstenaar. Zijn eerste ontwerp was het decor voor Chuck Palahniuks Fight Club, dat in het jaar 2000 werd opgevoerd in Leipzig en het jaar nadien in het Theaterhuis Jena. In 2003 werd hij samen met Michael Thalheimer uitgenodigd voor het Berliner Theatertreffen, naar aanleiding van hun samenwerking in de productie Liebelei. In de daaropvolgende jaren realiseerden ze samen verschillende producties, waaronder het theaterstuk Herr Puntilla und sein Knecht Matti van Bertolt Brecht en Giuseppe Verdi’s opera Rigoletto. Voor Opera Vlaanderen tekende Henrik Ahr decors voor verschillende producties, waaronder La Forza del Destino en Otello met regisseur Michael Thalheimer. In 2013 creëerde hij, eveneens voor Opera Vlaanderen, Parsifal, voor de Duitse regisseuse Tatjana Gürbaca. Met haar zou hij talrijke producties maken waaronder La Traviata, Capriccio en Die Ring-Trilogie voor Theater an der Wien. Daarnaast is Henrik Ahr sinds 2010 professor scenografie aan de Mozarteum Universiteit te Salzburg, waar hij ook hoofd van de afdeling podium- en kostuumontwerp is.