James Keane
James Keane is componist, dirigent, orkestrator, regisseur en improvisator en studeerde aan het Trinity College of Music. Als componist en multi-instrumentalist werkt hij met een divers gamma aan instrumenten, gaande van huiden, snaren, flessen, zakken en radiatoren tot rieten, tafels, buizen, krijt, selderij, computers, theaters, huiskamers, botten, trombones, algoritmen en orkesten. Zijn muziek wordt internationaal uitgevoerd, van Londen en Blackpool tot Wuppertal en zelfs Tasmanië. Keane werkt al jarenlang samen met het multidisciplinaire Clod Ensemble en treedt sinds 2010 internationaal op met de Hofesh Shechter Company. Als orkestrator werkte hij voor film- en operacomponisten zoals Murray Gold, John Browne, Steve Blake en Vincenzo Lamagna. Daarnaast componeerde hij voor choreografen zoals Charles Linehan, Sofia Nappi, Struan Leslie en Rachel Birch-Lawson en dansgezelschappen zoals Charlotte Spencer Projects, Lost Dog, Lizzi Kew Ross, Flexer & Sandiland, The Natashas Project en Joss Arnott Dance. Onlangs schreef hij de score voor de bekroonde kortfilm Becoming Everything. Keane werkt ook geregeld samen met Theo Clinkard en schreef de muziek voor diens stuk somewhat still when seen from above (Tanztheater Wuppertal Pina Bausch).