Jan Vandenhouwe
Jan Vandenhouwe is overkoepelend artistiek directeur van Opera Ballet Vlaanderen, sinds het seizoen 2019-’20. Na studies musicologie in Leuven en Berlijn ging hij aan de slag als opera- en muziekrecensent voor de De Standaard. Van 2005 tot 2008 was hij dramaturg in de Opéra national de Paris, waar hij nauw samenwerkte met artistiek leider Gerard Mortier en waar hij ook de programmering van L'Amphithéâtre Bastille voor zijn rekening nam. In de periode 2009-’11 was Jan Vandenhouwe verbonden aan het Concertgebouw Brugge als concertprogrammator. Als freelance (muziek)dramaturg verleende hij zijn medewerking aan producties van onder meer het Teatro Real (Madrid), Ensemble InterContemporain en Klarafestival. Als dramaturg kan hij bogen op een intensieve samenwerking met onder meer Anne Teresa De Keersmaeker (Così fan tutte, Mitten wir im Leben sind/Bach6Cellosuiten, De zes Brandenburgse Concerten) Alain Platel (C(H)OEURS, Nicht schlafen), Ivo van Hove (Macbeth, Brokeback Mountain, Salome, Boris Godoenov, Don Giovanni) en Johan Simons (Fidelio, Boris Godoenov, Das Rheingold, Alceste). Van 2015 tot 2017 was Jan Vandenhouwe hoofddramaturg voor de Ruhrtriennale, onder de artistieke leiding van Johan Simons.