Jeroen Verbruggen
Jeroen verbruggen (1983) is een Belgische danser en choreograaf die eerst aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen studeerde. Hij nam succesvol deel aan de Prix de Lausanne in 2000 waar hij de publieksprijs en een zilver medaille met beurs won, wat hem de kans gaf één jaar aan de Nationale ballet School van Canada in Toronto te studeren. In 2001 werd hij met zijn eigen gechoreografeerde solo Hyperballad tweede op de Eurovision for Young Dancers competition in londen. In de zomer van 2000 nam hij deel aan aan de zomer universiteit van Le ballet des jeunes d’Europe gechoreografeerd door Jean Charles Gil in Lubéron. Daarna voegde hij zich bij Ballet Vlaanderen in Antwerpen, daar ontmoette hij Jan Fabre die de rol van Zoomorph creëerde voor zijn Zwanenmeer. In 2003 danste hij met het Ballet d’Europe in Marseille, gechoreografeerd voor Jean Charles Gil. Hij sloot zich aan bij les Ballets de Monte Carlo met Jean Christophe Maillot als directeur in 2004, waar hij achtereenvolgens 10 jaar danste, zijn carrière als eerste solist afsluitende. Jeroen’s repertoire bestaat uit grote rollen gecreëerd in Jean Christophe Maillot’s creaties zoals Puck in Le songe, Daphnis in Daphnis & Chloé. Maar ook Belvolio, Mercurio en Romeo in Romeo and Juliet, De Prins in Assepoester, De Zoon in Balanchines Prodigal Son. Daarnaast nam hij ook vele verschillende gastrollen op zich.
Daarnaast neemt Jeroen graag de kans aan om te choreograferen voor verschillende projecten zoals voor de VRT, het solo stuk van Jack(L)in the box voor het Monaco Danse Forum en het ESAP Pavilion Bossio of Monaco en het IUAV van Venetië, de Princess Grace Academy of Dance en vele jonge choreografie-avonden van het Ballets de Monte Carlo.
Voor het seizoen van 2012 vroeg Jean Christophe Maillot Jeroen om zijn eerste officiële choreografie te maken voor Les Ballets de Monte Carlo: Kill Bambi, in samenwerking met het Parisian Fashion house “On aura tout vu”. In juli 2013 maakte hij een nieuwe creatie voor Les ballets de Monte Carlo: Arithmophobia, wat in première ging aan het Opera Garnier van Monte Carlo. In september 2014 zette Jeroen zijn danscarrière stop om zijn volledige energie toe te wijden aan choreografie, deze beslissing was deels beïnvloed door de opdracht om een nieuwe interpretatie te maken van De Notenkraker voor Le Ballet du Grand théâtre de Genève. Daarna maakte hij tal van creaties, onder andere voor Les Ballets de Monte Carlo en The National Dance Company of Wales. In september 2015 gaf Jean Christophe Maillot de kans om opnieuw deel uit te maken van Les Ballets de Monte Carlo, als jonge choreograaf in residence en zo kreeg hij de opdracht de choreografie L’Enfant et les Sortilèges te maken ter ere van het gezelschaps 30ste verjaardag. Hij creëerde werken voor onder andere Ballet Vlaanderen, Le Ballet National de Marseille, Ballet du Grand theatre de Geneve, het Staatstheater Ballet Nuremberg, Les Ballets de Monte Carlo. Recent creëerde hij Orphic Hymn, een avondvullende voorstelling in drie actes rond het thema van Orpheus & Eurydice, voor het Sloveens Nationaal Ballet. Daarnaast werkt hij ook aan een nieuwe creatie voor het Hessissches Staatsballett Wiesbaden/Darmstadt, wat in februari 2018 in première gaat, en een “arum-concept”-werk voor Theater Am Revier, Gelsenkirchen genoemd Open Space, wat in mei 2018 in première gaat.