Rachel Harnisch
De Zwitserse sopraan Rachel Harnisch wist het publiek van Opera Vlaanderen te betoveren in haar mysterieus beklijvende vertolking van Emilia Marty, alias Elina Makropulos in Kornél Mundruczó’s regie van De zaak Makropoulos in 2016. Daaruit bleek haar grote talent als sopraan, maar evenzeer als theaterpersoonlijkheid die probleemloos de omschakeling kon maken van een wat androgyne, verleidelijke jonge diva naar de 300-jarige Elina Makropulos. Harnisch was voordien ook al in Opera Vlaanderen te zien en te horen zowel in de reconstructie van Donizetti’s Le Duc d’Albe door Batistelli als in L’amour de Loin van de Finse componiste Kajia Saariaho. Haar interesse voor het moderne en hedendaagse repertoire blijkt daaruit, maar ze weet het moeiteloos te combineren met het opera- en concertrepertoire van Mozart of rollen als Marzelline in Beethovens Fidelio, Sophie in Der Rosenkavalier of Antonia uit Les contes d’Hoffmann. Die bandbreedte in haar repertoire bracht haar als gaste aan de grootste huizen in Europa en liet haar zingen onder dirigenten als Antonio Pappano, Christopher Hogwood, Claudio Abbado, Zubin Mehta, Donald Runnicles, Fabio Luisi, Nikolaus Harnoncourt en Philippe Herreweghe.