Alejo Pérez
Artistiek Leider Muziek
De Argentijnse dirigent Alejo Pérez wordt geroemd om zijn stilistische trefzekerheid en om de helderheid waarmee hij de meest complexe partituren tot leven brengt. Vandaag is hij niet meer weg te denken uit het internationale opera- en concertlandschap. De afgelopen jaren tekende Pérez voor bejubelde concerten op de Salzburger Festspiele (Faust), in de Wiener Staatsoper (Werther), de Semperoper Dresden (Katja Kabanová) en Teatro Colón (Parsifal, Der Rosenkavalier, Ariadne auf Naxos). In het seizoen 24/25 sluit hij na Prokofjevs Oorlog en vrede en Sjostakovitsj’ Lady Macbeth van Mtsensk een Russische trilogie in samenwerking met regisseur Calixto Bieito af in het Grand Théâtre de Genève met Moesorgski’s Chovansjtsjina. Daarnaast keert hij terug bij de Tokyo Nikikai Opera voor een nieuwe productie van Die Frau ohne Schatten in een regie van Peter Konwitschny en naar het Teatro Municipal de Santiago de Chile voor Der fliegende Holländer, geregisseerd door Marcelo Lombardero. Onder zijn hoogtepunten op het concertpodium vinden we dit seizoen uitvoeringen van Mahlers Symfonie Nr. 8 in Teatro Colón en Pérez’ debuut met het Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino.
Sinds 2019 bouwt Pérez als artistiek leider muziek aan de muzikale identiteit van Opera Ballet Vlaanderen. Hij oogstte er bijval met markante producties van Pelléas et Mélisande (Sidi Larbi Cherkaoui & Damien Jalet/Marina Abramović), Lohengrin (David Alden), Don Carlos (Johan Simons), Der Schmied von Gent (Ersan Mondtag), Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny (Ivo van Hove), Tristan und Isolde (Philippe Grandrieux), La clemenza di Tito (Milo Rau) en Jenůfa (Robert Carsen). In het seizoen 24/25 is hij er te zien met nieuwe producties van Salome (Ersan Mondtag) en Wozzeck (Johan Simons), alsook in een concertante uitvoering van Norma.
Alejo Pérez werkte als gastdirigent met verschillende internationaal gereputeerde orkesten, waaronder Orchestre Philharmonique de Radio France, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Philharmonia Orchestra, Orchestre de la Suisse Romande, Seoul Philharmonic Orchestra, Adelaide Symphony Orchestra, SWR Symphonieorchester, NDR Symphonieorchester, Gürzenich-Orchester Köln, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen en Ensemble Intercontemporain. Ook werkt hij op regelmatige basis samen met Staatsoper Stuttgart (Medea, L'amour des trois oranges, Werther), Opéra de Lyon (Pelléas et Mélisande, Die Gezeichneten, GerMANia, Uit het dodenhuis) en Teatro dell’Opera di Roma (La Cenerentola, De neus, Lulu, De vuurengel). Daarnaast brachten verschillende opdrachten hem bij de Lyric Opera of Chicago, het Nieuwe Nationale Theater Tokyo, Opéra Bastille, Oper Köln, Oper Frankfurt, Oper Leipzig, de Noorse Nationale Opera, Teatr Wielki in Warschau en De Munt.
Tussen 2009 en 2012 was Pérez artistiek leider muziek bij het Teatro Argentino de La Plata, waar hij verschillende internationaal gewaardeerde voorstellingen leidde. Vanaf 2010 was hij een van de hoofddirigenten van het Teatro Real Madrid onder leiding van Gerard Mortier, waar hij nauw samenwerkte met het Orquesta Sinfónica de Madrid voor concerten en gewaardeerde producties van Rienzi, Don Giovanni, Death in Venice, Golijovs Ainadamar en Rihms Die Eroberung von Mexico.
Alejo Pérez studeerde compositie, directie en piano in Buenos Aires en vervolmaakte zich in Karlsruhe bij Peter Eötvös. Zijn eerste stappen zette hij als assistent bij Peter Eötvös, Michael Gielen en Christoph von Dohnányi bij het NDR Symphonieorchester. In 2019 kreeg Pérez de Konex Platinum Award voor zijn artistieke verwezenlijkingen, een van de hoogste onderscheidingen in zijn vaderland Argentinië.