Andrew Schroeder

De Amerikaanse bariton Andrew Schroeder deed zijn eerste opera-ervaringen op in de Lyric Opera of Chicago en in de Metropolitan Opera in New York. Behalve als operazanger is hij ook bijzonder actief in concert en als recitalist. Op zijn repertoire vinden we zowel barokopera (de titelrol in Il Ritorno d’Ulisse in Patria (Monteverdi), Jupiter/Platée) en opera’s van Gluck (Agamemnon/Iphigénie en Aulide in De Munt onder Christophe Rousset; Thoas/Iphigénie en Tauride in het Theater an der Wien onder Harry Bicket) als het Mozartrepertoire met de titelrol in Don Giovanni (Sydney Opera) en Guglielmo & Don Alfonso/Così fan tutte (Marseille) en het 19de-eeuwse repertoire met onder meer de titelrol in Jevgeni Onegin (Covent Garden), Germont/La Traviata (La Fenice) de Straussrollen Barak/Die Frau ohne Schatten en Mandryka/Arabella (Toulouse) en de titelrol in Chaussons Le Roi Arthus (Edinburgh Festival). Hij is daarnaast bijzonder goed thuis in het 20ste-eeuwse en hedendaagse repertoire met de titelrol in Billy Budd en Tarquinius & Junius/The Rape of Lucretia (Britten); Enescu’s Oedipe (De Munt) Nick Shadow/The Rake’s Progress (Stravinsky), Créon en Messager/Oedipus Rex; rollen in Prokofievs De Speler en Sjostakovitsj’ De Neus; de titelrollen in Henzes Der Prinz von Homburg (Spoleto Festival, V.S.) en in Nixon in China (Opera Boston), The Captain/The Death of Klinghoffer (John Adams) en Hosokawa’s Hanjo (Opera van Lyon). Andrew Schroeder is vandaag te gast in alle grote operahuizen.
Recente engagementen zijn onder meer de creatie van Frankenstein (Robert Walton) in De Munt en Hidraot/Armide in de Opera national de Lorraine.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons