a5cP6000001Z91RIAS-0030N00002BY7xaQAD
© Diego Franssens

Anne Teresa De Keersmaeker

Anne Teresa De Keersmaeker maakte haar eerste choreografie Asch in 1980, na haar studie dans aan het Mudra in Brussel. Na haar studies aan Tisch School of the Arts in New York ging in 1982 Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich in première. Tijdens de creatie van de voorstelling Rosas danst Rosas in 1983 richtte De Keersmaeker het dansgezelschap Rosas op in Brussel. Vanaf haar eerste stukken, waaronder Bartók / Aantekeningen (1986) en Achterland (1990), berust De Keersmaekers choreografische werk op een nauwgezette verkenning van de band tussen dans en muziek. Met Rosas creëerde ze een omvangrijk oeuvre dat gebruikmaakt van muzikale structuren en partituren uit verschillende tijdperken, van oude muziek tot hedendaagse composities en popmuziek. Haar choreografische praktijk ontleent ook vormelijke principes aan de geometrie, wiskundige schema’s, de natuur en sociale structuren, wat resulteert in een unieke kijk op de beweging van het lichaam in tijd en ruimte. In 1995 richtte De Keersmaeker in Brussel de school P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios) op, in samenwerking met De Munt. Eerder waren haar Così fan tutte, Mozart / Concert Arias. Un moto di gioia en twee luiken uit Fase (Piano Phase en Clapping Music) te gast bij Opera Ballet Vlaanderen. Sinds het seizoen 22/23 is De Keersmaeker als associate artist verbonden aan het huis.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons