
Christoph Pohl
De Duitse bariton Christoph Pohl deed zijn eerste zangervaring op als lid van het Knabenchor Hannover en van de a capella-groep Modell Andante. Hij studeerde operazang in de Hochschule für Musik in Theater in Hannover. In de periode 2003-’05 was hij verbonden aan de Operastudio van de Staatsoper in Hamburg. Hij werkte er mee aan verschillende producties en debuteerde als Papageno/Die Zauberflöte. Sinds september 2005 is hij verbonden aan het ensemble van de Semperoper te Dresden. In dit huis vertolkte hij tal van rollen in zijn stemvak zoals Wolfram/Tannhäuser, Marcello/La Bohème, Dandini/La Cenerentola, Papageno, Almaviva/Le nozze di Figaro, Guglielmo/Così fan tutte, Olivier/Capriccio, Harlekin/Ariadne auf Naxos, Ottokar/Der Freischütz, Danilo/Die lustige Witwe, Dr. Falke/Die Fledermaus en Valentin/Faust. Er volgden roldebuten zoals Figaro/Il Barbiere di Siviglia, Belcore/L’Elisir d’amore, Sharpless/Madama Butterfly, Graf/Capriccio en Posa/Don Carlo naast Heerrufer/Lohengrin en Lescaut/Manon Lescaut - laatstgenoemde twee rollen onder leiding van Christian Thielemann. Christoph Pohl oogstte veel succes in de titelrol van Švanda de doedelzakspeler (Weinberger) en gooide hoge ogen recent met zijn interpretaties van de titelrol in Jevgeni Onegin, Spielmann/Königskinder (Humperdinck) en Almaviva. In 2015 debuteerde Christoph Pohl in Covent Garden met de hoofdrol (Johannes) in Morgen und Abend van de Oostenrijkse componist G.F. Haas - een rol die speciaal voor zijn stem werd gecomponeerd. De productie was tevens te gast in de Deutsche Oper in Berlijn. Een hoogtepunt in zijn carrière was ook de vertolking van Posa/ Don Carlo in Londen. Onder zijn vele gastoptredens in binnen- en buitenland kunnen we melding maken van onder meer Wolfram/Tannhäuser en Zurga/Les Pêcheurs de perles (Deutsche Oper, Berlijn); Ottokar/Der Freischütz (Stuttgart), Papageno (Leipzig), Thoas/Iphigénie en Tauride & Salieri’s Falstaff (Theater an der Wien), Graf/Capriccio (Lyon) en Wolfram in Royal Albert Hall (Londen) o.l.v. Donald Runnicles. Ook in de Bayerische Staatsoper is hij een graag geziene gast (onder meer creatie van Peter Eötvös’ Die Tragödie des Teufels). In 2018 is hij opnieuw te gast in het Theater an der Wien in de titelrol van Guillaume Tell.