Jan Martens
Sinds 2010 maakt Jan Martens zijn eigen choreografische werk dat op een steeds grotere nationale en internationale belangstelling kan rekenen. Eerder dan een nieuw dansidioom te willen uitvinden vertrekt hij van bestaande bewegingstalen en toont die betekenisvol in een andere context. Veeleer dan lichamelijke virtuositeit in de traditionele zin belicht hij de schoonheid van de imperfecte mens in al zijn verscheidenheid. Met deze niet-aflatende belangstelling voor de ander en voor sociale en politieke thema’s, gecombineerd met zijn bespiegelende natuur en zijn sterke affiniteit met ritme, bouwt Martens veel bruggen. Met zijn laatste danssolo ELISABETH GETS HER WAY, een hommage aan klaviergenie Elisabeth Chojnacka, boort hij bijvoorbeeld een onverwachte weelde aan hedendaags klavecimbelrepertoire aan. Met de nog eveneens tourende voorstelling any attempt will end in crushed bodies and shattered bones – voor zeventien dansers tussen 16 en 69 jaar – toont hij de mogelijkheid en de kracht van het samen, in alle diversiteit, dansen en van revolterend in of uit de pas lopen. Een van zijn eerdere voorstellingen RULE OF THREE (2017) verkende de gefragmenteerde aandachtsspanne na een overdaad aan verslavende, zintuiglijke prikkels. Deze gedanste performance leverde Martens en de Amerikaanse geluidskunstenaar NAH een nominatie voor een Zwaan op, de belangrijkste Nederlandse dansprijs. Eveneens in Nederland werd Martens bekroond met de Dansprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant en de Charlotte Köhler Prijs. Na gastopdrachten bij onder andere het Ballet de l'Opéra de Lyon en het Berlijnse Dance On Ensemble, verschillende artistieke trajecten bij bijvoorbeeld ICK Dans Amsterdam en DE SINGEL, is Jan Martens vanaf 2022 associate artist bij Opera Ballet Vlaanderen. Behalve als performer en maker is hij tot slot ook actief als co-artistiek leider van het choreografische platform GRIP, dat hij in 2014 oprichtte samen met zakelijk leidster Klaartje Oerlemans. Vanuit Antwerpen en Rotterdam produceert GRIP zijn eigen werk en ondersteunt dat van de andere artistieke leiders Cherish Menzo, Steven Michel en Femke Gyselinck.