Jan Martens
Sinds 2010 maakt Jan Martens zijn eigen choreografische werk dat op een steeds grotere nationale en internationale belangstelling kan rekenen. Eerder dan een nieuw dansidioom te willen uitvinden, vertrekt hij van bestaande bewegingstalen en toont die betekenisvol in een andere context. Sinds 2022 is Martens associate artist van Opera Ballet Vlaanderen. In die hoedanigheid tekende hij voor het avondvullende FUTUR PROCHE dat in première ging op de Cour d’honneur van het festival van Avignon. Ook zijn andere drie laatste producties – ELISABETH GETS HER WAY, any attempt will end in crushed bodies and shattered bones en VOICE NOISE – toeren nog altijd in binnen- en buitenland. Onlangs tekende hij bovendien voor de choreografie in Ivo van Hoves productie van Jesus Christ Superstar. Een van zijn eerdere voorstellingen RULE OF THREE (2017) verkende de gefragmenteerde aandachtsspanne na een overdaad aan verslavende, zintuiglijke prikkels. Deze gedanste performance leverde Martens en de Amerikaanse geluidskunstenaar NAH een nominatie voor een Zwaan op, de belangrijkste Nederlandse dansprijs. Eveneens in Nederland werd Martens bekroond met de Dansprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant en de Charlotte Köhler Prijs. Behalve gastopdrachten bij onder andere het Ballet de l'Opéra de Lyon en het Berlijnse Dance On Ensemble heeft hij met verschillende instellingen een artistiek traject doorlopen, waaronder ICK Dans Amsterdam en DE SINGEL. Tot slot is Martens ook actief als co-artistiek leider van het choreografische platform GRIP, dat hij in 2014 oprichtte samen met zakelijk leidster Klaartje Oerlemans. Vanuit Antwerpen en Rotterdam produceert GRIP zijn eigen werk en ondersteunt dat van de andere artistieke leiders Cherish Menzo, Steven Michel en Femke Gyselinck.