Julian Rosefeldt
Julian Rosefeldt studeerde architectuur in München en Barcelona en woont en werkt in Berlijn. Hij is internationaal gerenommeerd voor zijn visueel overweldigende en meticuleus gechoreografeerde videokunstwerken, die doorgaans gepresenteerd worden als complexe meerschermige installaties. Geïnspireerd door de geschiedenis van film, beeldende kunst en popcultuur zet hij cinematografische stijlfiguren in om toeschouwers mee te voeren naar surrealistische, theatrale werelden, waarvan de bewoners opgeslorpt worden door alledaagse rituelen. Daarbij zet hij humor en satire in om het publiek uit te nodigen in een wereld die even vertrouwd als bevreemdend aanvoelt. Sinds 2011 is Rosefeldt hoogleraar Mediakunst aan de Akademie der Bildenden Künste München. Zijn werken waren recent te zien in Museum MACAN Jakarta (2020), Hirshhorn Museum and Sculpture Garden Washington (2019), The Israel Museum Jerusalem (2019), Hauser & Wirth Los Angeles (2018), Musée d’Art Contemporain Montréal (2018), Auckland Art Gallery (2018), Nikolaj Kunsthal Copenhagen (2017), HOW Art Museum Shanghai (2017), National Gallery Prague (2017), Park Avenue Armory New York (2016), Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart Berlin (2016), Sprengel Museum Hannover (2016) en ACMI – Australian Centre for the Moving Image Melbourne (2015). Hij nam deel aan exposities zoals The Cindy Sherman Effect (Kunstforum Wien) en Hollywood and other Myths (Tel Aviv Museum of Art). Rosefeldts werken behoren tot de collecties van Museum of Modern Art (New York), Goetz Collection (München), Nationalgalerie (Berlijn), National Gallery of Victoria (Melbourne), The Israel Museum (Jeruzalem), Cisneros Fontanals Art Foundation (Miami) en Art Gallery of New South Wales (Sydney).