Kirsten Wicklund
De Canadese Kirsten Wicklund werd geboren in Vancouver, waar zij haar danstraining begon aan Pacific DanceArts, en deze vervolgde aan de Goh Ballet Academy en het Modus Operandi Contemporary Training Program, beide in Vancouver. In 2014 werd Wicklund lid van het Canadese BALLET BC, destijds onder leiding van Emily Molnar C.M.. Tijdens haar carrière heeft Wicklund gedanst in werk van onder meer Crystal Pite, William Forsythe, Ohad Naharin, Sharon Eyal, Jacopo Godani, Medhi Walerski, Johan Inger, Adi Salant, Emmanuel Gat, Aszure Barton, Emily Molnar en Lesley Telford. Als choreograaf creëerde Wicklund voor Ballet Kelowna, Dances for a Small Stage, The Dance Deck Series, Arts Umbrella, Goh Ballet, The UBC Choir, Lamon Dance, Dancing on the Edge Festival, Josh Beamish Move, Ballet BC's Choreographic Lab en Nationale Opera & Ballet in Amsterdam. Ze is in 2023 als choreograaf uitgenodigd aan het New York Choreographic Institute, verbonden aan het New York City Ballet. Sinds het seizoen 2021-2022 maakt Wicklund deel uit van het gezelschap van Opera Ballet Vlaanderen, waar ze onder meer te zien was in Futur Proche van Jan Martens en Le Sacre du printemps van Pina Bausch. Haar creatie The Subject Is Overgrown was te zien binnen het programma Chamber movement, perspectives on Bach.
Repertoire bij OBV
- Giselle (Akram Khan)
- Le Sacre du printemps (Pina Bausch)
- Noetic (Sidi Larbi Cherkaoui)
- Half Life (Sharon Eyal)
- Futur proche (Jan Martens)*
- Creature (Akram Khan)
- Carcass - Chamber movement, perspectives on Bach (Niharika Senapati)*
- One Flat Thing, reproduced (William Forsythe)
- Ten Duets on a Theme of Rescue (Crystal Pite)
- Half Life (Sharon Eyal)
*gecreëerde rol
Update: oktober 2023