Peter Van Praet
Als hoofd belichting van de Vlaamse Opera (vandaag Opera Ballet Vlaanderen) begon Peter van Praet zijn samenwerking met regisseur Robert Carsen voor wie hij eerst hernemingen verzorgde van Semele (English National Opera) en Tosca (Liceu, Barcelona). Daarna verzorgde hij het lichtontwerp voor tal van producties van Carsen: Katja Kabanová en Het sluwe vosje in OBV; Jenůfa op het Saito Kinen Festival in Japan; Der Rosenkavalier op de Salzburger Festspiele en in Covent Garden, Londen; De Zaak Makropoulos, Uit een dodenhuis en Don Carlo in de Opéra du Rhin; Falstaff in La Scala in Milaan en in Covent Garden; CO2 (Battistelli) in La Scala en The Beggar’s Opera in het Théâtre des Bouffes du Nord (Parijs). Van Praet tekende ook voor de producties Norma, Hertog Blauwbaard en Het sluwe vosje in De Munt, telkens in regie van Christophe Coppens. Voor Valentina Carrasco ontwierp hij het licht voor producties van Carmen en Les Vêpres siciliennes in Rome; Aida en Tosca in Macerata; La Favorite (tevens set) op het Donizetti Festival in Bergamo en in Bordeaux en voor Nixon in China (Adams) in Parijs.