a5c5p000000LAOwAAO-003b000001NSTXqAAP
© TIM COPPENS

Shelby Williams

De Amerikaanse Shelby Williams studeerde aan The Washington School of Ballet en aan de Houston Ballet Academy. In 2007 begon ze haar loopbaan bij het Houston Ballet II, en vervolgde ze deze bij het Semperoper Ballett in Dresden, het Ballet d’Europe en Corella Ballet/Ballet de Barcelona. In 2012 sloot ze zich aan bij het Staatstheater Mainz en vervolgens vanaf 2014 bij het Hessisches Staatsballett. Tijdens die periode danste ze in werken van Crystal Pite, Ohad Naharin, Johan Inger, Douglas Lee, Alexander Ekman, Richard Siegal, Marco Goecke en Cayetano Soto. Sinds 2016 maakt Williams deel uit van het gezelschap van Opera Ballet Vlaanderen, vanaf 2018 als solist. Hier danste ze werk van onder meer Sidi Larbi Cherkaoui, William Forsythe, Akram Khan, Martha Graham, Pina Bausch, Hofesh Shechter, Andonis Foniadakis en Meryl Tankard. Ze danste eveneens de titelrol in de operavoorstelling Rusalka geregisseerd en gechoreografeerd door Alan Lucien Øyen, vertolkte de rol van Myrtha in Akram Khans Giselle en werkte ze met Alain Platel aan C(h)oeurs 2022. Als choreograaf creëerde Shelby Williams stukken voor Choreolab en de 10th European Lotteries Congress. In het vaktijdschrift Dance Europe (oktober 2017) werd ze genomineerd in de categorie outstanding performance of a female dancer voor haar prestaties in Approximate Sonata 2016 gechoreografeerd door William Forsythe en Café Müller van Pina Bausch waarin ze zowel de oorspronkelijke rollen van Malou Airaudo als van Pina Bausch danste. Shelby Williams was ook gastspreker bij het P(our) Symposium in het Palais de Tokyo in Parijs en bij de 10th European Lotteries Congress in de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen.


Repertoire bij OBV

  • Rusalka (Alan Lucien Øyen): Rusalka*
  • Café Müller (Pina Bausch)
  • Giselle (Akram Khan): Myrtha
  • Ma Mère l’Oye (Jeroen Verbruggen) Alma*
  • Chronicle (Martha Graham): Lead
  • Secus (Ohad Naharin): Final solo
  • Exhibition (Sidi Larbi Cherkaoui): Solo*
  • Faun (Sidi Larbi Cherkaoui)
  • Approximate Sonata 2016 (William Forsythe)
  • Le Sacre du printemps (Pina Bausch)
  • C(h)oeurs 2022 (Alain Platel)*
  • Mozart/Concert Arias. Un moto di gioia (Anne Teresa De Keersmaeker)
  • Tempus Fugit (Johan Inger)*
  • Noetic (Sidi Larbi Cherkaoui)
  • Palmos (Andonis Foniadakis)*
  • Pond Way (Merce Cunningham)
  • Kaash (Akram Khan)
  • The Heart of August (Édouard Lock)*
  • Workwithinwork (William Forsythe)
  • In your rooms (Hofesh Shechter)
  • Furioso (Meryl Tankard)
  • Fall (Sidi Larbi Cherkaoui)
  • JOY (Alexander Ekman)
  • B.R.I.S.A. (Johan Inger)
  • Spartacus (Joeri Grigorovitsj)
  • Faust (Jean-Christophe Maillot)
  • De Notenkraker (Demis Volpi): Crazy Aunt
  • Les Noces (Edward Clug)
  • L’Après-midi d’un faune (Vaslav Nijinski)
  • Selon désir (Andonis Foniadakis)
  • Memento Mori (Sidi Larbi Cherkaoui)
  • Bach Studies (Benjamin Millepied)*
  • Cantus Firmus (Jeanne Brabants)
  • RASA [naar La Bayadère] (Daniel Proietto)*
  • Creature (Akram Khan)
  • Perspectives on Bach (Nicola Wills, Shane Urton)*


*gecreëerde rol

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons