Timing en duur

Wanneer start de voorstelling?
Het startuur kan je terugvinden op deze website, op de detailpagina van de voorstelling in kwestie.

Hoe lang duurt de voorstelling?
De precieze duur van een voorstelling is vaak pas enkele dagen vooraf bekend. We streven er echter altijd naar maximum 23u als einduur voor avondvoorstellingen.

Wat als ik te laat ben?
Eens de voorstelling begonnen is, mag je de zaal niet meer in. Dat zou erg storend zijn. Laatkomers worden opgevangen door het zaalpersoneel en kunnen de voorstelling op een monitor volgen. Bij de eerste geschikte onderbreking worden zij onder begeleiding van het zaalpersoneel de zaal binnengelaten. Kaarten van laatkomers worden nooit terugbetaald.

Vanaf wanneer zijn de programmaboeken te koop?
Programmaboeken zijn vanaf 10 dagen voor de première te koop in het bespreekbureau en voor en tijdens de voorstellingen in de inkomhal. Vanaf dat moment kan je het programmaboek ook online bestellen en dan wordt het je eenvoudigweg toegestuurd.

Tijdens de voorstelling

Mag ik tijdens de voorstelling de zaal verlaten?
Er zijn meerdere pauzes, maar bij extreme hoogdringendheid moeten mensen soms de zaal verlaten. Doe dit heel stil. Daarna mag je niet terugkeren: pas tijdens de volgende geschikte onderbreking en op aanwijzing van het zaalpersoneel.

Mag ik me op een betere plaats zetten als die toch vrij blijkt te zijn?
Nee, je mag jezelf geen upgrade geven. Kaarten zijn enkel geldig voor de plaats die er op vermeld staat, en het zaalpersoneel mag ten alle tijde je ticket vragen. Blijk je op een duurdere plaats te zitten, dan kan je gevraagd worden om bij te betalen.

Kan ik gefilmd/gefotografeerd worden tijdens mijn bezoek?
Kunsthuis Opera Vlaanderen Ballet Vlaanderen vzw heeft het recht de voorstellingen te registreren (beeld en/of geluid) met publiek in de zaal. Dit gebeurt echter heel discreet en nee, we maken zeker geen close-ups van het publiek.

Kan ik iets eten of drinken in de operagebouwen?
Uiteraard. Voor, tijdens en tot een uurtje na de voorstelling zijn onze foyers open voor het publiek. Je kan er steeds terecht voor een drankje of een versnapering. Tijdens (lange) operavoorstellingen zijn er ook broodjes te koop.

Kaarten/tickets

Hoeveel kost een ticket?
De prijs van een ticket varieert, afhankelijk van het type voorstelling en je plaats in de zaal. We zijn er echter van overtuigd dat voor elk budget plaats is in onze zaal.

Vanaf wanneer kan je losse kaarten kopen?
Er zijn twee start verkoop-momenten. Lees er hier meer over.

Ik ben onverwachts verhinderd, kan ik mijn bestelling annuleren?
We betalen geen tickets terug, tenzij in geval van annulering van de voorstelling. Lees er hier meer over.

Wanneer krijg ik mijn kaarten terugbetaald?
Kaarten worden niet terugbetaald noch geruild, tenzij een voorstelling geannuleerd wordt. Alle informatie en prijsopgaven die door Kunsthuis vzw of derden zijn gecommuniceerd, zijn vrijblijvend.

Zijn er speciale tarieven voor personen met een handicap?
Personen met een handicap (rolstoelgebonden of blinden) genieten van een korting van 50% op speciaal voorbehouden parterreplaatsen op operavoorstellingen en concerten. We vragen om bij de reservering te vermelden of we bijzondere assistentie moeten voorzien. In Gent gaat er een lift tot op de eerste verdieping, in Antwerpen tot helemaal bovenaan, op de 5de verdieping. De rolstoelplaatsen bevinden zich, zowel in Antwerpen als in Gent, enkel op de parterre.

Achtergrond bij de voorstelling

Hoe kan ik me voorbereiden op een opera- of balletvoorstelling?
45 minuten voor elke operavoorstelling kan je in onze foyer terecht voor een gratis inleiding door één van onze dramaturgen; een ideale last-minute voorbereiding. Hoewel de meeste producties van Opera Vlaanderen en Ballet Vlaanderen nieuw zijn (dwz: ze worden vanaf nul opgebouwd), proberen we toch beeldmateriaal te publiceren om je een idee te geven van hoe de voorstelling eruit zal zien. Vanaf enkele dagen voor de première kan je filmpjes terugvinden op onze website en vanaf de première beelden van de voorstelling zelf. Hou dus zeker de website in de gaten als je van plan bent naar een voorstelling te komen. We sturen je bovendien een herinneringsmailtje een enkele dagen voor je naar de voorstelling komt, met praktische info en meer achtergrond. Zorg dus dat je gegevens aangevuld en up to date zijn in onze bestanden, zodat je hem zeker niet mist.

Is er achtergrondmateriaal beschikbaar over de voorstellingen?
Voor elke opera, ballet of concert verkopen we een programmaboek: een mooi vormgegeven infoboek. Je vindt er zowel een korte ‘instap’, die je wegwijs maakt in de materie, als ernstige reflecties over de thema ’s waarop de productie focust. En bij opera’s, last but not least: het bevat het volledig tweetalige libretto van de opera.
Daarnaast brengen we viermaal per jaar het boeiende - en volledig gratis - magazine Insight uit. Het biedt achtergronden, interviews en inspiratie bij je opera- of balletbezoek. Je kan een exemplaar vinden in het bespreekbureau, in de inkomhal van onze huizen of je kan hem via de post ontvangen

Hebben jullie ook een shop met boeken, cd’s en dvd’s?
Cd ’s en dvd ’s die inhoudelijk gerelateerd zijn aan de operavoorstellingen worden verkocht in het bespreekbureau en bij voorstellingen. De regisseurs, dirigenten en afdeling dramaturgie maken altijd een kritische selectie, waarover meer op de pagina van elke voorstelling. Maar er is meer. In het aanbod vind je ook: gesigneerde balletpointes, cadeaubonnen en binnenkort ook… OperaHoning!  PRIMEUR: je kan ook online shoppen via deze link.

Varia

Brengen jullie enkel opera’s en balletten?
Opera Vlaanderen en Ballet Vlaanderen willlen een zo breed mogelijk publiek aanspreken. Daarom organiseren we naast opera’s en balletten ook concerten, jeugdvoorstellingen en talrijke verbredende en verdiepende activiteiten, zowel voor de beginnende kunstliefhebber als voor de kenner. Zo organiseren we operacursussen, ontmoetingsmomenten met regisseur en cast, laten we je een kijkje nemen achter de schermen van ballet en opera en maken we regelmatig de overstap naar andere disciplines. Bekijk het PLUS-programma in ons programmaoverzicht of in de kalender om het volledige aanbod te bekijken.

Waarvoor worden mijn adresgegevens gebruikt?
Adresgegevens van bezoekers worden uitsluitend gebruikt ter promotie en informatie van de activiteiten van Kunsthuis Opera Vlaanderen Ballet Vlaanderen vzw. Het beheer van de gegevens gebeurt conform de wet van 8 december 1992 in verband met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Ik zou graag werken voor opera/ballet! Hoe pak ik dat aan?
Neem een kijkje nemen op onze pagina's met vacatures of stuur ons een spontane sollicitatie. Vermeld wel voor welke functie en/of afdeling je solliciteert. Hoe specifieker je aanmelding, hoe groter de kans dat je aanvraag in overweging wordt genomen.