Timing en duur

Wanneer start de voorstelling?
Het aanvangsuur varieert regelmatig. Kijk dus steeds het tijdstip na dat op uw kaarten vermeld staat, of op onze website.

Hoe lang duurt de voorstelling?
U mag erop rekenen dat de avondvoorstellingen van onze opera- en balletproducties meestal rond 23u afgelopen zijn. Er is gewoonlijk minstens één pauze voorzien. Voor een betere inschatting van de exacte timing kan u terecht op onze website of bij onze bespreekbureaus vanaf een paar dagen voor de première.

Wat als ik te laat ben?
Eens de voorstelling begonnen is, mag je de zaal niet meer in. Dat zou erg storend zijn. Laatkomers worden opgevangen door het zaalpersoneel en kunnen de voorstelling op een monitor volgen. Bij de eerste geschikte onderbreking worden zij onder begeleiding van het zaalpersoneel de zaal binnengelaten. Kaarten van laatkomers worden nooit terugbetaald.

Vanaf wanneer zijn de programmaboeken te koop?
Programmaboeken zijn vanaf 10 dagen voor de première te koop in het bespreekbureau en voor en tijdens de voorstellingen in de inkomhal.

Tijdens de voorstelling

Mag ik tijdens de voorstelling de zaal verlaten?
Er zijn meerdere pauzes, maar bij extreme hoogdringendheid moeten mensen soms de zaal verlaten. Doe dit heel stil. Daarna mag je niet terugkeren: pas tijdens de volgende geschikte onderbreking en op aanwijzing van het zaalpersoneel.

Mag ik me op een betere plaats zetten als die toch vrij blijkt te zijn?
Nee, je mag jezelf geen upgrade geven. Kaarten zijn enkel geldig voor de plaats die er op vermeld staat, en het zaalpersoneel mag ten alle tijde je ticket vragen. Blijk je op een duurdere plaats te zitten, dan kan je gevraagd worden om bij te betalen.

Mag mijn jas/paraplu/rugzak mee de zaal in?
Gebruik van de vestiaires is verplicht in beide operagebouwen en Theater ‘t Eilandje, maar wel gratis.

Wat als ik de zaal verlaat tijdens de voorstelling?
Na het verlaten van de zaal mag je helaas onder geen beding de zaal terug betreden zolang de voorstelling nog bezig is. Dit doen we om de andere bezoekers niet te storen. Na de eerstvolgende onderbreking mag je terug binnen

Kan ik gefilmd/gefotografeerd worden tijdens mijn bezoek?
Kunsthuis Opera Vlaanderen Ballet Vlaanderen vzw heeft het recht de voorstellingen te registreren (beeld en/of geluid) met publiek in de zaal. Dit gebeurt echter heel discreet.

Mag ik zelf filmpjes of foto's maken?
Mobiele telefoons dienen uitgeschakeld te zijn tijdens de voorstelling. Audio- of beeldopnames zijn absoluut niet toegestaan. Foto's maken voor de voorstelling of tijdens het applaus mag wel.

Kan ik iets eten of drinken in de operagebouwen?
Uiteraard. Voor, tijdens en tot een uurtje na de voorstelling zijn onze foyers open voor het publiek. Je kan er steeds terecht voor een drankje of een versnapering. Tijdens (lange) operavoorstellingen zijn er ook broodjes te koop. Eten of drinken in onze zalen is uiteraard NIET toegestaan.

Wat als ik de taal waarin gezongen wordt niet begrijp?
Alle opera’s worden in de originele taal gezongen. De Nederlandse vertaling is te volgen via de boventiteling. Die wordt boven en naast het toneel weergegeven. De boventiteling is helaas niet vanop alle stoelen in de zaal even goed zichtbaar. Het bespreekbureau informeert je hier graag over, maar ook tijdens je online bestelling kan je de zichtbaarheid vanaf een specifieke plek in de zaal controleren. De tekst van het libretto is eveneens in de originele taal én in Nederlandse vertaling te lezen in het programmaboek dat vooraf en tijdens de pauze te koop wordt aangeboden in de inkomhal.

Kaarten/tickets

Hoeveel kost een ticket?
De prijs van een ticket varieert, afhankelijk van het type voorstelling en je plaats in de zaal. We zijn er echter van overtuigd dat voor elk budget plaats is in onze zaal.

Vanaf wanneer kan je losse kaarten kopen?
Er zijn twee start verkoop-momenten. Lees er hier meer over.

Ik ben onverwachts verhinderd, kan ik mijn bestelling annuleren?
We betalen geen tickets terug, tenzij in geval van annulering van de voorstelling. Lees er hier meer over.

Wanneer krijg ik mijn kaarten terugbetaald?
Kaarten worden niet terugbetaald noch geruild, tenzij een voorstelling geannuleerd wordt. Alle informatie en prijsopgaven die door Kunsthuis vzw of derden zijn gecommuniceerd, zijn vrijblijvend.

Zijn er speciale tarieven voor personen met een handicap?
Zeer zeker. Je leest er hier meer over.

Achtergrond bij de voorstelling

Hoe kan ik me voorbereiden op een opera- of balletvoorstelling?
45 minuten voor elke operavoorstelling kan je in onze foyer terecht voor een gratis inleiding door één van onze dramaturgen; een ideale last-minute voorbereiding. Hoewel de meeste producties van Opera Vlaanderen en Ballet Vlaanderen nieuw zijn (dwz: ze worden vanaf nul opgebouwd), proberen we toch beeldmateriaal te publiceren om je een idee te geven van hoe de voorstelling eruit zal zien. Vanaf enkele dagen voor de première kan je filmpjes terugvinden op onze website en vanaf de première beelden van de voorstelling zelf. Hou dus zeker de website in de gaten als je van plan bent naar een voorstelling te komen. We sturen je bovendien een herinneringsmailtje een enkele dagen voor je naar de voorstelling komt, met praktische info en meer achtergrond. Zorg dus dat je gegevens aangevuld en up to date zijn in onze bestanden, zodat je hem zeker niet mist. Dat kan je zelf in je account of door een mailtje te sturen naar info@operaballet.be.

Is er achtergrondmateriaal beschikbaar over de voorstellingen?
Op onze website vind je foto's, filmpjes, Spotify-luisterlijsten, persknipsels en biografieën terug over onze artiesten. Voor elke opera, ballet of concert verkopen we bovendien een programmaboek: een mooi vormgegeven infoboek. Je vindt er zowel een korte ‘instap’, die je wegwijs maakt in de materie, als ernstige reflecties over de thema ’s waarop de productie focust. En bij opera’s, last but not least: het bevat het volledig tweetalige libretto van de opera. Daarnaast brengen we viermaal per jaar het boeiende - en volledig gratis - magazine Insight uit. Het biedt achtergronden, interviews en inspiratie. Je kan een exemplaar vinden in het bespreekbureau, in de inkomhal van onze huizen of je kan hem via de post ontvangen.

Hebben jullie ook een shop met boeken, cd’s en dvd’s?
Cd ’s en dvd ’s die inhoudelijk gerelateerd zijn aan de operavoorstellingen worden verkocht in het bespreekbureau en bij voorstellingen. De regisseurs, dirigenten en afdeling dramaturgie maken altijd een kritische selectie, waarover meer op de pagina van elke voorstelling. Maar er is meer. In het aanbod vind je ook: gesigneerde balletpointes, cadeaubonnen en Operahoning.

Varia

Brengen jullie enkel opera’s en balletten?
Opera Vlaanderen en Ballet Vlaanderen willlen een zo breed mogelijk publiek aanspreken. Daarom organiseren we naast opera’s en balletten ook concerten, jeugdvoorstellingen en talrijke verbredende en verdiepende activiteiten, zowel voor de beginnende kunstliefhebber als voor de kenner. Zo organiseren we operacursussen, ontmoetingsmomenten met regisseur en cast, laten we je een kijkje nemen achter de schermen van ballet en opera en maken we regelmatig de overstap naar andere disciplines. Bekijk het PLUS-programma in ons programmaoverzicht of in de kalender om het volledige aanbod te bekijken.

Waarvoor worden mijn adresgegevens gebruikt?
Adresgegevens van bezoekers worden uitsluitend gebruikt ter promotie en informatie van de activiteiten van Kunsthuis Opera Vlaanderen Ballet Vlaanderen vzw. Het beheer van de gegevens gebeurt conform de wet van 8 december 1992 in verband met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Ik zou graag werken voor opera/ballet! Hoe pak ik dat aan?
Neem een kijkje nemen op onze pagina's met vacatures of stuur ons een spontane sollicitatie. Vermeld wel voor welke functie en/of afdeling je solliciteert. Hoe specifieker je aanmelding, hoe groter de kans dat je aanvraag in overweging wordt genomen.