Danser - gast-principal

Afkomstig uit België

http://www.alainhonorez.be

© Filip Van Roe

Alain Honorez studeerde af aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen en begon zijn professionele carrière bij het Ballet Vlaanderen in 1996 als lid van het corps de ballet. Een jaar later promoveerde hij tot half-solist na zijn vertolking van Mercutio in André Prokovsky’s versie van Romeo en Julia. Datzelfde jaar won hij ook de tweede prijs op het 7e Eurovisie danstoernooi in Gdansk, Polen. Hij werd solist in 1999, eerste solist in 2001 en werd tenslotte benoemd tot principal van het gezelschap in 2004. 
Alain werkte de laatste jaren samen met gerenommeerde choreografen zoals Marcia Haydée, Sidi Larbi Cherkaoui, William Forsythe, David Dawson, Nicolo Fonte, Jiří Kylián, Christian Spuck, Jorma Elo, Douglas Lee, Jean-Christophe Maillot, Danny Rosseel, Mauricio Wainrot, Xin Peng Wang, Christopher d’Amboise en vele anderen en danste hoofdrollen in verschillende klassieke, neo-klassieke en moderne werken.
Marcia Haydée koos hem in 2006 uit voor de rol van Carabosse in haar versie van Doornroosje, een rol die hem later tot in Santiago de Chile en Perth, Australië bracht. Toen Haydée in 2009 een nieuwe versie van Het Zwanenmeer choreografeerde voor Ballet Vlaanderen, koos ze Alain voor de rol van Rothbart. Ook deze hoofdrol, die zij speciaal voor hem creëerde, mocht hij in 2010 neerzetten als gast bij het Santiago Ballet in Chile.
In juni 2012 nam Alain afscheid van Ballet Vlaanderen als vast danser van het gezelschap, en werkt sindsdien als freelance danser en lesgever. Hij ontving de Mathilde Schroyens dansprijs in 2008, werd genomineerd voor beste mannelijke danser Prix Benois de la Danse in 2009, kreeg het Gouden Label (carrière prijs) van internetsite Klassiek Centraal in 2012 en ontving datzelfde jaar de cultuurprijs Deurne. 
Begin 2013 werkte Alain tijdelijk als balletmeester bij Ballet Vlaanderen voor Wayne McGregor’s Infra en sindsdien nodigde het gezelschap hem ook uit als gastdanser voor de hernemingen van Christian Spuck’s The Return of Ulysses, Nicolo Fonte’s Made Man en Marcia Haydée’s Doornroosje. Ook voor de nieuwe Notenkraker, in een versie van Demis Volpi, werd Alain gevraagd om de rol van Drosselmeyer op zich te nemen. 
In de zomer van 2015 danste hij op het jaarlijkse Internationale Balletgala van Teatro Colon in Buenos Aires, Argentinië. 
In 2016 werd hij nogmaals als gastdanser uitgenodigd door Marcia Haydée in Santiago de Chile. Daar danste hij recent de rol van Bernarda in een nieuwe versie van Het Huis van Bernarda Alba gechoreografeerd door Jaime Pinto. 
Op het 65-jarige jubileum gala van de Koninklijke Balletschool danste hij Absolutio (solo), in een choreografie van Altea Nuñez.
Alain was in 2017 wederom te gast bij Ballet Vlaanderen, ditmaal voor Requiem van Sidi Larbi Cherkaoui, een ballet dat deel uitmaakt van de voorstelling East.

Pers

“Alain Honorez raast als een vervaarlijke wervelwind door de dansstudio. Zijn smal, pezig lijf springt, loopt en draait als een nijdige kat, zijn lange zwarte jas wappert in de lucht. Zijn bewegingen zijn snel, snedig en bijzonder expressief. Zijn blik is priemend en intens, zijn glimlach uitdagend. Hij danst ongrijpbaar en onheilspellend.” (De Morgen, Lotte Beckers over De Notenkraker, 02/01/2016)

“Alain Honorez heeft als Drosselmeijer een mooie rol te pakken.” (Gazet van Antwerpen, Ilse Dewever over De Notenkraker, 22/01/2016)

“The ghoulishness of Drosselmeyer (superbly idiosyncratic Alain Honorez, guesting) and later the Nutcracker (Wim Vanlessen), whom Drosselmeyer desperately wishes to bring to life, Pinocchio-style, is very Tim Burtonesque.” (Dance Europe, Deborah Weiss over De Notenkraker, 03/2016)

“We kregen feilloze techniek op het hoogste niveau. Iets anders verwachtten we ook niet van Ballet Vlaanderen. Hoogtepunten waren de verschijning van de slechte fee Carabosse als androgyne, zwartharige schoonheid. Het ene moment op een immense troon, het andere als een reus omringd door zwarte doeken. Alain Honorez zet een bangelijke balletprestatie neer” (www.concertnews.be, Caro Dralants over Doornroosje, 23/03/2016)

Repertoire

Principal voor Ballet Vlaanderen

  • Requiem (Sidi Larbi Cherkaoui)
  • De Notenkraker (Demis Volpi)*
  • A Sweet Spell of Oblivion (David Dawson)*
  • Faun(E) (David Dawson)
  • Forgotten Land (Jiří Kylián)
  • Giselle (Marius Petipa)
  • Herman Schmerman (William Forsythe)
  • In the Middle, Somewhat Elevated (William Forsythe)
  • In the Night (Jerome Robbins)
  • Made Man (Nicolo Fonte)*
  • Romeo & Julia (André Prokovsky)
  • Doornroosje (Marcia Haydée naar Marius Petipa)
  • Slightly Sinful (Danny Rosseel)
  • Symphony of Psalms (Jiří Kylián)
  • Het Zwanenmeer (Marcia Haydée naar Marius Petipa)*
  • The Grey Area (David Dawson)
  • De Notenkraker (André Prokovsky)*
  • The Return of Ulysses (Christian Spuck)*
  • De Drie Musketiers (André Prokovsky)
  • The Third Light (David Dawson)*

Solist voor Ballet Vlaanderen

  • Requiem (Sidi Larbi Cherkaoui)*
  • Ancient Airs and Dances (Richard Tanner)
  • Artifact (William Forsythe)
  • Carmina Burana (Mauricio Wainrot)*
  • Assepoester (Peter Anastos)
  • Circle of Fifths (Christopher d’Amboise)
  • Death and Fire (Xin Peng Wang)*
  • Drifting Inwards (Danny Rosseel)*
  • Encounters (Krzytof Pastor)*
  • Eyes on the Sky (Toru Shimazaki)*
  • Forgotten Journey (Danny Rosseel)*
  • Impressing the Tzar (William Forsythe)
  • Journey (Mauricio Wainrot)*
  • Killer Sweet (Jorma Elo)*
  • La Bayadere (Anna-Marie Holmes)
  • Lieder Eines Fahrenden Gesellen (Mauricio Wainrot)*
  • Like You (Nicolo Fonte)*
  • M/C (Cayetano Soto)*
  • New Sleep (William Forsythe)
  • Not Strictly Rubens (Marc Bogaerts)*
  • Rubicon Play (Douglas Lee)*
  • Romeo & Julia (André Prokovsky)*
  • Seen Within a Square (Danny Rosseel)*
  • Doornroosje (Rudolph Nureyev)
  • Symposium (Christopher d’Amboise)
  • The Chairman Dances (Xin Peng Wang)
  • The Emperor’s Dream (Marc Bogaerts)*
  • De Notenkraker (André Prokovsky)*
  • The Three Musketeers (André Prokovsky)
  • Thème et Quatre Variations (Jean-Christophe Maillot)
  • Variation on a Theme (Christopher d’Amboise)*
  • Violin Concerto (Nicolo Fonte)*
  • Violin Concerto N°1 (Christopher d’Amboise)*
  • 8 Seasons (Mauricio Wainrot)

Corps de Ballet rollen voor Ballet Vlaanderen

  • Assepoester (Peter Anastos)
  • Looking Through Glass (Mauricio Wainrot)*
  • Het Zwanenmeer (Jan Fabre)*
  • Tango Plus (Mauricio Wainrot)*
  • De Notenkraker (André Prokovsky)*
  • De Drie Musketiers (André Prokovsky)

* Gecreëerde rol