Danser - solist

Afkomstig uit Cyprus

© Filip Van Roe

Anastasia Paschali is geboren in Pennsylvania (Verenigde Staten) in 1987, maar heeft Grieks-Cypriotische roots. Na haar scholing aan de Motion Art Studio in Nicosia (Cyprus), volgde ze in 2004 haar roeping en ging als beursstudent naar de Rock School for Dance Education in Pennsylvania. In 2005 nam ze deel aan de RAD Genee Awards Competition en won een beurs aan de English National Ballet School in Londen. In 2006, op 19-jarige leeftijd, tekende Anastasia haar eerste contract bij het Koninklijke Deense Ballet in Kopenhagen en werd zo de jongste danser daar. Ze danste er werken van onder andere Ohad Naharin, George Balanchine en Jiří Kylián. Ze was ook te zien als ‘Amor’ in Don Quichot, als ‘Luciana’ in Neumeiers Romeo en Julia en danste ‘Duet Mabul’ in Naharins Minus 7. In 2013 begon Anastasia bij het Leipziger Ballett in Duitsland waar ze bestaand werk en creaties van Mario Schroeder danste, alsook Pax van Uwe Scholtz en ‘Trio Mabul’ in Naharins Decadance. In 2014 werd ze half-soliste bij Ballet Vlaanderen en werd tot soliste gepromoveerd in 2016.

Repertoire

  • Ecdysis (Annabelle Lopez Ochoa)*
  • Chronicle (Martha Graham)
  • Requiem (Sidi Larbi Cherkaoui)*
  • Secus (Ohad Naharin)
  • Kaash (Akram Khan)
  • Spartacus (Joeri Grigorovitsj)
  • De Notenkraker (Demis Volpi)* 
  • Approximate Sonata (William Forsythe)
  • Pond Way (Merce Cunningham)
  • Doornroosje (Marcia Haydée naar Marius Petipa): Blauwe vogel
  • Exhibition (Sidi Larbi Cherkaoui)*
  • Boléro (Maurice Béjart): Melodie
  • Four Schumann Pieces (Hans van Manen)
  • Fall (Sidi Larbi Cherkaoui)*
  • Forgotten Land (Jiří Kylián): Pink
  • Dialoog (Jeanne Brabants)
  • In Flanders Fields (Ricardo Amarante)*
  • The Green Table (Kurt Jooss): Vluchteling
  • Romeo & Julia (Slava Samodurov)*
  • Onegin (John Cranko): Olga
  • Don Quichot (Alexei Fadeechev)
  • Claroscuro (Altea Nunez)*
  • Eunoia (Andrew McNicol)*

* gecreëerde rol

Pers

“Paschali is wat ons betreft een ontdekking waar we hopelijk in de toekomst nog veel meer van mogen zien, al dan niet aan de zijde van Vanlessen.” (www.concertnews.be, Bert Hertogs over Approximate Sonata 2016, 19/11/2016)