Anja Van Engeland behaalde in 1999 met grootste onderscheiding het diploma 'Meester in de muziek' voor zang bij Dina Grossberger aan het Lemmensinstituut te Leuven. Nadien specialiseerde zij zich in zang en opera bij Lucienne Van Deyck en Guy Joosten aan het Antwerpse Conservatorium en in de Opera Studio Vlaanderen. Anja Van Engeland volgde masterclasses bij o.a. Cyndia Sieden, Mia Besselinck, Ann Rachel-Morgan, Robert Alderson, Mary Brennan, Suzanne Eken en Helmut Deutsch. Ze vertolkte tot dusver rollen als Clorinde/La jolie Parfumeuse van Jacques Offenbach, Giacinta/La Finta Semplice (Mozart), en Juliette/Roméo et Juliette, Amor/Orfeo ed Euridice en MmeSilberklang/Der Schauspieldirektor (Mozart). Zij was ook te horen in de rollen van Sophie Scholl/Die weisse Rose (Udo Zimmerman), Leïla/Les Pêcheurs de Perles, Elvira/I Puritani, Eerste Dame en Koningin van de Nacht/Die Zauberflöte, Mimi/La Bohème, Elvire/La Muette de Portici en Ännchen/Der Freischütz en Ophélia/Hamlet. Ook als concertzangeres is Anja Van Engeland een graag geziene gaste. Zo vertolkte ze de sopraanpartijen in Der Tod Jesu (Carl Heinrich Graun), het Stabat Mater van Pergolesi, Cantate 137 van Bach, In exitu Israël van Jan Dismas Zelenka, Laetatus sum van Scarlatti, het Magnificat van Vivaldi en het Te Deum van Antonio Caldara. Samen met het Vlaams Symfonisch Orkest o.l.v. David Angus vertolkte Anja Van Engeland de Nursery Songs van Piet Swerts en onlangs vertolkte ze met het Limburgs Symfonisch Orkest o.l.v. Ed Spanjaard Mozarts Mis in c in Bozar te Brussel.
In 2000 won Anja Van Engeland de Kunstaanmoedigingsprijs van de stad Lommel. In juli 2002 nam ze deel aan de Belvedere-zangwedstrijd te Wenen waar ze de halve finale bereikte. Daar kreeg ze operacoaching en verschillende rollen aangeboden.
In de Vlaamse Opera was Anja Van Engeland reeds te horen als Nicolette/l’Amour des troisOranges, Laura/Luisa Miller, Ygraine/Ariane et Barbe-Bleue, Berta/Il Barbiere di Siviglia in een productie van Guy Joosten, Koningin van de Nacht in Waut Koekens jongerenproductie Die Toverfluit, ‘Tweede Viool’ in Giorgio’s Battistelli’s Prova en als Freia, haar roldebuut in Ivo van Hoves productie van Das Rheingold.