Afkomstig uit Israel

http://www.chayaczernowin.com

De Amerikaans-Israëlische componiste Chaya Czernowin is een van de meest prominente hedendaagse componisten die met haar composities een breed veld van de muziek bestrijkt. Haar eerste opera Pnima...ins Innere, die ze in 2000 componeerde in opdracht van de Bayerische Staatsoper (München), was een duidelijk signaal: een opera zonder libretto, zonder plot, alleen mentale situaties, geen zangers op het podium. Meer non-opera dan opera. Het is duidelijk dat Czernowin in haar benadering van het componeren niet de plat­getreden paden bewandelt, maar nieuwe wegen zoekt. Zaide/Adama voor de Salzburger Festspiele in 2006 was haar tweede werk voor de operascène. Ook daar liet ze haar originaliteit duidelijk merken. Ze wisselde Mozarts onafgewerkte opera Zaide af met eigen composities en fragmenten en creëerde een unieke dialoog tussen de Weense Klassiek en hedendaagse muziek.
Chaya Czernowin componeert zelden vanuit de evidentie van een vastliggend schema. Zij plaatst vraagtekens bij de muzikale conventies over vorm, structuur en muzikale bestanddelen. Zij onderzoekt hoe de klank beweegt in de ruimte en tot architectuur kan worden door de ruimte mee te bepalen. In die zin is haar muziek ook telkens echt nieuw.
In haar orkestmuziek en kamermuziek, maar ook in haar werken voor het toneel gaat ze hierin ver: haar composities worden tot “islands of alternative life” waar alternatieve realiteiten en nieuwe muzikale ervaringen gecreëerd kunnen worden.
Bij de realisatie van haar projecten gaat ze zeer secuur te werk en maakt ze een strenge keuze van thema’s en vooral van specifieke en muzikale persoonlijkheden met wie ze zo intensief mogelijk tracht samen te werken. Czernowins opera’s zijn zeer persoonlijk, “a place for me to figure things out”. Ze snijdt thema’s aan die haar zeer nauw aan het hart liggen en toch bereikt ze een universele dimensie. Ze verwacht dan ook niet dat de luisteraar haar muziek direct cognitief begrijpt, maar ze wil een diepgaande emotionele ervaring opwekken. Ze wil hem raken met “truthful, unidealized, unrefined musical experiences, not descriptions”: ervaringen die tijd vragen en die niet stoppen bij de laatste noot. Zoals in Infinite Now: een muzikale vertaling van een oneindig nu-moment dat zal blijven nazinderen.