Afkomstig uit Duitsland

http://www.corneliusmeister.net/

Reeds op zijn 21ste, met zijn debuut aan de Staatsoper Hamburg, bewees Cornelius Meister een uitzonderlijk talent te zijn − een komeet aan het internationale dirigenten­firmament. Hij beheerst een bijzonder breed repertoire waaronder zowel Die Zauberflöte (met historische instrumenten in de Opera van Zürich) en Der Ring des Nibelungen als de integrale symfonieën van Bruckner en Martinů. Gastdirecties brengen hem onder meer naar het Concertgebouworkest Amsterdam, het City of Birmingham Symphony Orchestra, het Orchestre de Paris, het Ensemble Intercontemporain, het Tonhalle-Orchester (Zürich) en het Orkest van de Bayerische Rundfunk. Als operadirigent was hij al te gast in Wiener Staatsoper, Royal Opera House en La Scala. De productie van Peter Grimes die hij dirigeerde in Theater an der Wien eind 2015 kreeg een International Opera Award voor beste nieuwe productie. Vandaag is de jonge Duitse maestro chefdirigent en artistiek directeur van het Radio-Symphonieorchester Wien − een orkest waarmee hij een regelmatige gast is in de Weense Musikverein en waarmee hij verschillende tournees ondernam. Vanaf dit seizoen is hij eerste gastdirigent bij het Yomiuri Nippon Symphony Orchestra in Tokyo en vanaf 2018 is hij de nieuwe muziekdirecteur van de Oper Stuttgart. Cornelius Meister was al te gast in tal van belangrijke operahuizen zoals de Bayerische Staatsoper, de Semperoper in Dresden, de Deutsche Oper in Berlijn, het Theater an der Wien en het Nationale Theater van Tokyo. Sinds 2012 dirigeert hij geregeld in de Wiener Staatsoper (Mozart, Wagner, Richard Strauss), sinds 2014 in Covent Garden (Mozart, Puccini) en in 2015 maakte hij zijn entree in de Scala van Milaan met een creatie van Giorgio Battistelli. Dit seizoen vinden we Cornelius Meister ook op de Festivals van Salzburg en Glyndebourne (Ariadne auf Naxos) en de Weense Staatsoper (Die Fledermaus). In het seizoen 2018-’19 maakt hij zijn huisdebuut in de Metropolitan Opera in New York. Cornelius Meister gooide hoge ogen in Opera Vlaanderen vorig seizoen met zijn directie van Der fliegende Holländer, tevens in een regie van Tatjana Gürbaca.