Afkomstig uit Duitsland

Vijfmaal op rij (2011 tot 2015) uitgenodigd worden door het prestigieuze Berliner Theatertreffen, geen enkele vrouw heeft het de Duitse regisseuse Karin Henkel voorgedaan. Haar carrière begon al met een record toen ze in 1994, op haar vierentwintigste, de jongste theatermaker was die in het Weense Burgtheater te gast was met werk van Elfriede Jelinek. Een jaar tevoren pas had ze haar regiedebuut gemaakt. Karin Henkel is zonder twijfel één de van de meest spraakmakende theatermakers van het moment. In Opera Vlaanderen debuteert ze in opera met De Speler van Sergej Prokofjev, gebaseerd op Dostojevski’s gelijknamige novelle. Een kolfje naar de hand van een dame die bekend staat voor haar originele en verfrissende lezingen van tragedies zoals Elektra (in een productie die verschillende versies bijeenbracht, van Aischylos tot en met Hofmannsthal) en burgerlijke drama’s als Tsjechovs De kersentuin en Ibsens John Gabriel Borkman. Henkel heeft tevens haar affiniteit met Dostojevski reeds getoond in de succesvolle bewerkingen van De Idioot en Schuld en Boete voor het theater. We vinden haar vandaag in alle toonaangevende Duitstalige theaters zoals het Weense Burgtheater, de Münchner Kammerspiele, het Schauspiel in Keulen, het Deutsches Schauspielhaus in Hamburg en het Schauspielhaus in Zürich.

Werkte in het verleden mee aan