Manfred Voss was dertig jaar lang verbonden aan het Theater Bremen. In de periode 1976-2003 was hij lichtontwerper voor de Bayreuther Festspiele. In die periode stond hij er in voor de belichting van elke nieuwe productie vanaf Patrice Chéreau’s legendarische Ring en met inbegrip van Heiner Müllers en Jean-Pierre Ponelle’s Tristan und Isolde-producties en de integrale Ring-producties van Harry Kupfer, Alfred Kirchner en Jürgen Flimm. In 2003 ontving hij de OPUS Deutscher Bühnenpreis voor zijn oeuvre. Naast opdrachten in onder meer Amsterdam, Barcelona, Berlijn, Sint-Petersburg, San Francisco, Leipzig, Wenen, Parijs, Tokio, Venetië en voor de Salzburger Festspiele was Manfred Voss ook hoofd belichting in de Staatsoper van Hamburg (1990-’95) en artistiek leider belichting in de Opera van Keulen in de periode 1995-2003. Manfred Voss tekende voor de belichting van operaproducties van onder meer Kupfer, Marelli, Freyer, Homoki, Decker, Berghaus, Carsen, Konwitschny en Joosten. In de afgelopen seizoenen ontwierp hij onder meer de belichting van Salome in regies van Robert Carsen (Turijn, Madrid, Firenze), Peter Konwitschny (Nederlandse Opera Amsterdam) en Guy Joosten (Liceu Barcelona en De Munt Brussel) en Der Ring des Nibelungen in het Teatro La Fenice.  In Opera Vlaanderen werkte hij reeds eerder samen met Guy Joosten voor Wozzeck en Rumor.

Binnenkort in

OPERA

La Juive