De Braziliaanse sterdanseres, choreografe en artistiek directeur Marcia Haydée is onbetwist een van de belangrijkste ballerina’s van de 20ste eeuw: gevierd om haar Bühne-présence door toeschouwers wereldwijd, geroemd door danspartners als Rudolph Nureyev, Michail Barishnikov en Jorge Donn en de muze van heel wat sterchoreografen als Maurice Béjart, John Cranko en John Neumeier. In de tweede etappe van haar carrière groeide ze uit tot een belangrijk artistiek directeur en choreografe van het klassieke repertoire.

Marcia Haydée werd geboren in Niteroi, Rio de Janiero in 1937. Ze studeerde aan de Royal Ballet School in London en danste de eerste vier jaren van haar carrière bij de Marquis de Cuevas company. In 1964 werd Marcia Haydée door John Cranko geëngageerd als prima ballerina voor het Stuttgarter Ballet. Hun creatieve samenwerking zou deze compagnie wereldfaam bezorgen. Marcia Haydée was John Cranko’s muze en hij creëerde heel wat balletten voor haar: o.a. Romeo & Julia, Onegin, The Taming of the Shrew en Carmen. Haar samenwerking met Sir Kenneth MacMillan leverde evenzeer geniale creaties op zoals Las Hermanas, Song of the Earth, Miss Julie en Requiem. Ook creëerde Glen Tetley verschillende rollen voor haar in balletten als Daphnis & Chloe en Voluntaries en ook sterchoreograaf John Neumeier voor o.a. Hamlet Connotations. John Neumeier draagde zijn beroemde Dame aux Camélias op aan Marcia Haydée.

In 1976 nam Marcia Haydée de leiding van het Stuttgarter Ballett over van John Cranko. Ze bleef aan het hoofd van deze wereldwijd geroemde compagnie tot 1996. Haar eerste creatie als choreografe was Doornroosje in 1987. Verdere creaties volgden: ENAS voor Birgit Keil en Richard Cragun en een nieuwe versie van Giselle. Marcia Haydée was eveneens creatief directeur van het Ballet van Santiago de Chile van 1992 tot 1996. Ze choreografeerde er De Vuurvogel en Coppelius. Sinds het seizoen 2003-’04 leidt ze deze compagnie opnieuw.

Haar laatste voorstelling als vaste soliste van het Stuttgarter Ballet gaf Marcia Haydée tijdens het seizoen 1995-’96 als Madame Rosanne in Maurice Béjarts Gaîté parisienne. In 1998 werd ze echter reeds als gast uitgenodigd door Reid Anderson, haar opvolger als intendant van het Stuttgarter Ballet om de waarzegster Madge in La Sylphide te dansen. Verder was ze ook te gast als Lady Capulet in Romeo & Julia in 1998 en ook in dat jaar creëerde Jean-Christophe Blavier voor haar het danstheaterstuk Out of Silence – The Promised Land. Met deze productie en de samenwerking met Ausdruckstanz-coryfee José Luis Sultan en Klezmer-klarinettist Giora Feidman bewandelde Marcia Haydée nieuwe paden buiten het klassieke ballet. Ze zou in vele producties van Blavier blijven dansen. Ook blijft ze een graag geziene gast bij het Stuttgarter Ballet.

Marcia Haydée creëerde in 2009 bij Ballet Vlaanderen een nieuwe versie van Het Zwanenmeer. Ze kwam in 2006 voor het eerst naar Antwerpen om haar versie van Doornroosje in te studeren, wat ze ook nu weer zelf zal doen.

Haar credo: ‘Ik wil dat de mensen kunnen meeleven met wat op het podium gebeurt.’