Danser - eerste solist

Afkomstig uit Estland

© Filip Van Roe

Maria Seletskaja is geboren in Estland in 1984. Ze studeerde aan de Tallinn Ballet School van 1993 tot 2002. Ze studeerde verder aan de prestigieuze Vaganova Academy in Sint Petersburg, waar ze afstudeerde met onderscheiding in 2003. Ze startte haar professionele carrière bij het Estonian National Opera waar ze bleef van 2003 tot 2005. Terzelfdertijd studeerde ze verder aan de Tallinn University waar ze afstudeerde met een bachelor in de choreografie in 2006. Ze werd lid van het Staatsballett Berlin in het corps de ballets in 2005 en werd elk jaar gepromoveerd tot ze in 2007 de status van soliste bereikte. In 2009 stapte ze over naar het Ballet Zürich, als eerste soliste. Sinds 2011 maakt ze deel uit van het Ballet Vlaanderen als eerste soliste. Tijdens haar carrière kon ze een breed repertoire opbouwen in klassieke stukken zoals Het Zwanenmeer, Giselle en Doornroosje, La Bayadère, alsook vele neoklassieke en hedendaagse werken. Maria is ook gastartieste bij het National Theatre Belgrade (Servië) en bij het Estonian National Ballet. Momenteel studeert ze orkestdirectie met R. Saglimbeni en D. Ham, haar droom achterna jagend om balletdirigent te worden. Ze speelt piano en studeert viool. Daarnaast ontwerpt ze ook ballet kostuums en tutus. Maria treedt ook op in internationale balletgala’s waar ze Ballet Vlaanderen representeert. Verder heeft ze ook een zoon: Benjamin. 

Pers

“De sterkste rol qua dans én theater is dan ook voor Maria Seletskaja die als femme fatale het kerstfeest van de volwassenen verlaat (met heerlijke speelse sprong op het einde) en in het tweede bedrijf een verleidingsspel (à la verstoppertje) speelt met deuren.” (Concertnews.be, Bert Hertogs over De Notenkraker, 24/01/2016)

“Flanders first soloist Maria Seletskaja completely grasped the slutty scheming of Aegina.” (Dance Europe, Gerard Davis over Spartacus, 03/2017)

“[...] the two Aeginas were quite outstanding. Both Osbaldeston and Seletskaja clearly had the time of their lives and cut their characters with irresistible gusto, as well as brilliant dance. [...] Seletskaja, tall and powerful, gave one of the most intense performances I have seen from anyone in this company. Her dancing was perhaps less polished than Osbaldeston’s, but she devoured the stage (and at times even Volchkov) every second she was on.” (www.dancing-times.co.uk, Marc Haegeman over Spartacus, 03/2017)