De Russische mezzosopraan Marina Prudenskaya is een ‘grande dame’ in dramatische rollen uit het Verdi- en Wagner-repertoire. Na haar opleiding aan de Universiteit en het Conservatorium van Sint-Petersburg ging ze aan de slag in het Nemirovitsj-Dantsjenko Theater in Moskou, waar ze zich focuste op het Russische repertoire met rollen als Olga/Jevgeni Onegin en Polina/Pikovaja Dama. Daarna zette ze haar carrière verder in Duitsland. Na een engagement aan het Staatstheater van Nürnberg werd ze achtereenvolgens ensemblelid van vooraanstaande huizen: de Deutsche Oper in Berlijn (2005) en de Opera van Stuttgart (2007).
In Stuttgart gooide ze hoge ogen met rollen als Amneris/Aida, de titelrol in Carmen, Adalgisa/Norma, Brangäne/Tristan und Isolde en Rosina/Il barbiere. Onder Christian Thielemann maakte ze haar debuut op de Bayreuther Festspiele in een nieuwe productie van Der Ring des Nibelungen. Vandaag geldt Marina Prudenskaya als de gedroomde vertolkster van dramatische mezzorollen als Azucena/Il trovatore (waarmee ze in 2016 debuteerde in Covent Garden), Ulrica/Un ballo in maschera, Eboli/Don Carlos en Erda/Der Ring des Nibelungen.

Binnenkort in