De Weense bariton Michael Kraus studeerde zang aan de Academies van Wenen en München. Hij begon zijn professionele carrière in de operahuizen van Aken en Ulm en in de Weense Volksoper. Aanvankelijk zong hij het lyrische repertoire en Mozartrollen als Papageno/Die Zauberflöte (opname met de Wiener Philharmoniker onder Sir Georg Solti) en Leporello/Don Giovanni (o.m. in Amsterdam onder leiding van Nikolaus Harnoncourt). Talrijke gastoptredens brachten hem naar gerenommeerde huizen als de Scala in Milaan, de Wiener Staatsoper; de operahuizen van Berlijn, Hamburg en München en naar het Liceu in Barcelona. Geleidelijk breidde hij zijn repertoire uit naar het dramatische vak met rollen als Conte di Luna/Il Trovatore, Don Carlo/La forza del destino, Beckmesser/Die Meistersinger von Nürnberg en Faninal/Der Rosenkavalier. Michael Kraus is goed thuis in het 20ste-eeuwse en hedendaagse repertoire. Zo zong hij Stolzius/Die Soldaten (Zimmermann) in producties van Willy Decker en Calixto Bieito en vertolkte hij de titelrol in de wereldpremière van José Luis Turina’s Don Quijote in Barcelona in het Liceu; waar hij in 2007 de rol van Lescaut/Boulevard Solitude (Henze) vertolkte en in 2009 de wereldcreatie zong van La Cabeza del Bautista (Eric Palomar). Hij werkte mee aan de serie ‘Entartete Musik’ bij het label Decca voor o.m. Der Kaiser von Atlantis (Ullmann), Jonny spielt auf (Krenek) en Der gewaltige Hahnrei (Goldschmidt). Michael Kraus is geen onbekende in Opera Vlaanderen. Hij vertolkte er eerder de titelrol in Billy Budd naast Fritz/Die tote Stadt, Schaunard/La Bohème, Sherasmin/Oberon, Papageno/Die Zauberflöte, Beckmesser/Die Meistersinger, Der Schlachter/Rumor (Christian Jost) (wereldpremière), Don Alfonso/Così fan tutte en Faninal in de Christoph Waltz’ productie van Der Rosenkavalier.