Regisseur Peter Konwitschny werd in 1945 geboren in Frankfurt am Main en groeide op in Leipzig. Zijn vader was dirigent en zijn moeder zangeres. Hij studeerde operaregie in Berlijn en was daarna tien jaar regieassistent bij het Berliner Ensemble onder de intendanten Ruth Berghaus en Manfred Wekwerth. Tijdens de periode 1980-‘85 regisseerde hij opera, operette en theater in Boedapest, Berlijn, Rostock, Greifswald, Anklam, Altenburg en Halle. In deze laatste stad is hij van 1986 tot 1990 regisseur in het Landestheater. Hij schreef er muziektheatergeschiedenis met zijn nieuwe conceptuele aanpak van Händel-opera’s. Sedert 1990 werkt Peter Konwitschny als freelance regisseur in vele Europese operahuizen. Hij is te gast in Basel, Graz, Parijs, Wenen, Barcelona, Kopenhagen, Amsterdam, Moskou, Tokio en Zürich. Zijn interpretaties van Parsifal, Tristan und Isolde (München), Tannhäuser (Dresden), Lohengrin, Die Meistersinger von Nürnberg (Hamburg), Götterdämmerung (Stuttgart) en Der fliegende Holländer (Moskou) markeerden een nieuwe fase van Wagner-ensceneringen. Met Aida, Macbeth en Falstaff (Graz) leverde Konwitschny een doorslaggevende bijdrage aan een hedendaagse visie op Verdi-interpretaties. Deze Verdi-cyclus bezorgde de Opera van Graz in 2001 de titel ‘Operahuis van het jaar’ (Opernwelt). In datzelfde jaar leverde Konwitschny met Don Carlos in Hamburg een wezenlijke bijdrage aan het Verdi-jaar. Andere belangrijke ensceneringen zijn Al gran sole carico d’amore (Hannover), Moses und Aron, Elektra (Kopenhagen), Don Giovanni, Così fan tutte, Das Land des Lächelns (Komische Oper Berlin), König Lear (Graz), Salome in de Nationale Opera (Amsterdam) en La traviata in de Opera van Graz. In 1988 ontving Konwitschny de Kunstpreis van de voormalige DDR, in 1993 de Könrad-Wolf-Preis van de Berliner Akademie der Künste, in 2005 de Berliner Theaterpreis en in 2007 de Welttheaterpreis. Hij werd door het operatijdschrift Opernwelt vijfmaal verkozen tot regisseur van het jaar. In het seizoen 2008-2009 was hij chef-regisseur bij de Opera van Leipzig. In de afgelopen jaren regisseerde hij onder meer Uit een dodenhuis (Janáček) in de Opera van Zürich, Verdi’s Atilla aan het Theater an der Wien, Jenufa in de Opera van Graz en Wolfgang Rihms Die Eroberung von Mexiko op de Salzburger Festspiele.

In Opera Vlaanderen waren Konwitschny’s producties van Aida en Don Carlo te zien maar tevens realiseerde de Duitse theatermaker een opmerkelijke productie van La juive (Halévy) die in 2016 met de Theaterprijs Der Faust werd onderscheiden.

Binnenkort in

OPERA

La Juive