De tenor Peter Straka studeerde te Düsseldorf, Keulen en aan de Internationale Opera Studio in Zürich. Hij is verbonden aan de Opera van Zürich waar hij debuteerde in opera’s van Monteverdi en Mozart. Zijn zeer uitgebreid repertoire omvat rollen als Tamino/Die Zauberflöte, Florestan/ Fidelio, Nemorino/L'Elisir d’Amore, Jenik/De verkochte Bruid (Smetana), Prins/Rusalka, Lensky/Jevgenij Onegin, Rodolfo/La Bohème, Alfredo/Die Fledermaus, Erik/Der Fliegende Holländer, Loge/Das Rheingold, Siegmund/Die Walküre, Narraboth/Salome, Boris/Káta Kabanová, Laca/Jenufa, Tambourmajoor/Wozzeck, Jim Mahoney/ Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny (Weill), en de titelrollen in Mozarts La Clemenza di Tito en Stravinsky’s Oedipus Rex.

Peter Straka was tot dusver te gast in tal van gerenommeerde operahuizen zoals de Bayerische Staatsoper te München, de Opera's van Berlijn en Hamburg; de Bastille en het Théâtre du Châtelet te Parijs; Covent Garden te Londen, de Metropolitan Opera in New York en de Milanese Scala. Tevens deed hij de Festivals van Salzburg en Edinburgh aan.

Hij werkte samen met vooraanstaande dirigenten als Gerd Albrecht, Herbert Blomstedt, Sylvain Cambreling, Sergiu Celibidache, James Conlon, Sir Colin Davis, Christoph von Dohnányi, Valery Gergiev, Nikolaus Harnoncourt, Eliahu Inbal, James Levine, Lorin Maazel, Sir Charles Mackerras, Kurt Masur, Ingo Metzmacher, Franz Welser-Möst en Jeffrey Tate.

Onder zijn talrijke opnamen kunnen we melding maken van Janáceks liedcyclus Dagboek van een vermiste, diens Káta Kabanová en Šarka onder Sir Charles Mackerras; orkestliederen van Strauss onder Friedrich Haider; Lulu (Berg) met Jeffrey Tate; de Mis in f van Bruckner onder Celibidache; Janáceks Osud en Dvoráks Vanda onder Gerd Albrecht.

Werkte in het verleden mee aan