Danser - corps de ballet

Afkomstig uit Verenigde Staten van Amerika

© Filip Van Roe

Shelby Williams is geboren in Baton Rouge, Louisiana (Verenigde Staten) in 1990. Ze begon haar balletopleiding bij het Baton Rouge Ballet Theater en startte vervolgens haar professionele opleiding in 2005 bij de Washington School of Ballet en vervolgde haar opleiding in 2007 aan de Houston Ballet Academy. Sinds het begin van haar professionele carrière heeft Shelby gedanst bij het Houston Ballet II, het Dresden Semperoper Ballett, het Ballet d’Europe en het Barcelona Ballet. Ze danste als soliste bij het Ballet Mainz onder leiding van Pascal Touzeau, waar ze onder andere Het Zwanenmeer, Doornroosje, Etudes en de hoofdrol in Assepoester danste. Ze werkte ook al samen met choreografen als Ohad Naharin, Johan Inger, Georg Reichel en Douglas Lee. Sinds 2014 danste Shelby bij het Hessisches Staatsballett als soliste. Daar danste ze hoofdrollen in stukken van onder andere Crystal Pite, Alexander Ekman, Marco Goecke, Richard Siegel and Cayetano Soto. In haar vrije tijd heeft Shelby de ‘Upcoming Choreographers’ avond georganiseerd voor haar collega’s bij het Ballet Mainz alsook het creatieve performance platform ‘Läd Naid Sürpries’ voor de dansers van het Hessisches Staatsballett. Om zich te blijven ontplooien volgde ze workshops bij onder andere Tamas Morics, Maurice Causey en Karine Guizzo. Sinds 2016 danst ze bij het Ballet Vlaanderen bij het corps de ballet. In het vaktijdschrift Dance Europe (oktober 2017) werd ze genomineerd in de categorie Outstanding Perfomance of a Female Dancer  voor haar prestaties in Approximate Sonata 2016 en Café Müller: "Steely strength in the Forsythe, and all vulnerability in the Bausch".

Repertoire

  • Café Müller (Pina Bausch)
  • Requiem (Sidi Larbi Cherkaoui)*
  • Secus (Ohad Naharin)
  • Kaash (Akram Kahn)
  • Spartacus (Yuri Grigorovich)
  • De Notenkraker (Demis Volpi): Luise, Marie’s Zus
  • Approximate Sonata (William Forsythe)
  • Pond Way (Merce Cunningham)
  • Faun (Sidi Larbi Cherkaoui)

* gecreëerde rol

Pers

“bij de danseres [komt de choreografie] uít het lichaam, vloeiender en met een subtiele articulatie en sensitiviteit.” (NRC, Francine van der Wiel over Shelby Williams in Café Müller, 31/05/2017)

Werkte in het verleden mee aan