Afkomstig uit Duitsland

De jonge Duits-Italiaanse bariton Vincenzo Neri was als kind verbonden aan het Hamburger Knabenchor St.-Nikolai. Als knaap werd hij voor soli geëngageerd door het Allee-Theater in Hamburg en door de Hamburgse Staatsoper voor Hans Werner Henzes We come to the river o.l.v. Ingo Metzmacher. Na andere opera-engagementen als knaap - o.m. Erste Knabe/Die Zauberflöte (Kiel) - groeide hij uit tot een beloftevolle bariton. Op verschillende podia deed hij ervaring op; in de titelrol van Albert Lortzings Zar und Zimmerman (Junge Oper, Lübeck), als Moralès/Carmen (Seefestspiele, Berlijn, in een productie van Volker Schlöndorff) en als Danilo/Die lustige Witwe. In de periode 2012-’15 was Vincenzo Neri ensemblelid van de Operastudio van de Hamburgse Staatsoper. Hij bracht er rollen als Belcore/L’elisir d’amore en Dominik/Arabella. In de zomer van 2015 debuteerde hij bij de Jennersdorfer Festivalsommer in Oostenrijk als Ottokar/Der Freischütz, in een regie van Brigitte Fassbänder en onder de muzikale leiding van Georg Fritzch. In 2017 maakte hij zijn roldebuut als Conte/Le Nozze di Figaro (Bregenz Festival). Sinds het seizoen 2017-’18 is Vincenzo Neri verbonden aan het ensemble van het Staatstheater Braunschweig, waar hij rollen zong als Albert/Werther, Peter/Hänsel und Gretel en Pfleger des Orest/Elektra. Bij Opera Vlaanderen was hij eerder mee te maken als Phedros/Der König Kandaules en in de baritonpartij in de wereldcreatie van Infinite Now (Chaya Czernowin). In het kader van Lohengrin verzorgt Vincenzo Neri in Opera Vlaanderen ook een recital in de reeks middagconcerten.