19-20 | Waarom je Der Schmied von Gent moet ontdekken

Der Schmied von Gent is een operatitel die schreeuwt om een productie in Vlaanderen. De vergeten opera, die begint op de Gentse Ajuinlei, werd snel door de nazi's in het verdomhoekje gestoken, en wordt nu in ere hersteld. Niemand minder dan gevierd Duits theatermaker Ersan Mondtag gaat aan de slag met Franz Schrekers meesterwerk - en dat zal niet zomaar voorbijgaan. Drie redenen waarom Der Schmied von Gent een ontdekking van formaat wordt.

1) Een onbekend maar magnifiek meesterwerk

Kort na zijn première in 1932 verdween Der Schmied von Gent, de laatste opera van de Oostenrijks-joodse componist Franz Schreker, van de affiche. De opera belandde in het laatje van de 'ontaarde kunst'. Sindsdien is het amper nog opgevoerd. Een ongelooflijke zonde, want de opera van Franz Schreker heeft heel wat verrassingen in petto. Het is een erg veelzijdige partituur die de brug slaat van laat-romantiek naar modernisme. waar muziekdirecteur Alejo Pérez met veel plezier zijn tanden in zet.

De opera speelt zich af in het bezette Gent van de 16e eeuw. Smidje Smee, de machtigste smid van Gent smeedt (!) een pact met de Duivel: zijn ziel in ruil voor zeven jaren overvloed en geluk. Eenmaal die erop zitten, doet Smee er alles aan om de duivel buiten de deur te houden. Maar de duivelin Astarte blijkt de eigenlijke touwtjes in handen te hebben...

2) Een van de grootste talenten uit het Duitse theater: Ersan Mondtag

De Duitse Ersan Mondtag is een van de meest beloftevolle Duitste theaterregisseurs van het moment. Zijn werk balanceert tussen performance en kunst, waarbij hij met zijn visuele stijl meesterlijk de gevoelens en angsten van de toeschouwer bespeelt. Poppen, avatars, zombies, cyborgs en andere transhumane figuren: ze zijn al allemaal de revue gepasseerd in zijn werk. 

Met Der Schmied von Gent maakt Mondtag zijn operadebuut. Hier zie je een andere voorstelling van Mondtag, Das Internat:

3) De donkere bladzijden van Belgiƫ

Maar het werk van Mondtag is niet alleen plastisch. Mondtag is een provocateur, en zijn voorstellingen zijn altijd politiek geladen. Ook bij Der Schmied von Gent gaat hij dat niet uit de weg: hij verbindt de voorstelling met de donkere bladzijden uit de Belgische geschiedenis: de kolonisatie van Congo. Een voorstelling die, met andere woorden, zijn steentje zal bijdragen in het bijzonder actuele dekolonisatiedebat.

 

Benieuwd naar Der Schmied von Gent?

Je kan Der Schmied von Gent van 2 tot 11 februari zien in Antwerpen en van 21 februari tot 1 maart in Gent. 

Ik wil naar Der Schmied von Gent