2019 was een uitstekend jaar voor Opera Ballet Vlaanderen

Maar liefst 97.355 bezoekers woonden in het kalenderjaar 2019 een opera of dansvoorstelling bij van Opera Ballet Vlaanderen. Het publiek vernieuwt en ook het aantal buitenlandse bezoekers groeit. “Een uitstekend resultaat in een jaar vol verandering,” klinkt het.

Het totaal aantal bezoekers ligt nog hoger. Tellen we de bezoekers bij die ook kindervoorstellingen, concerten en randactiviteiten bezochten in één van onze drie theaters dan kregen we 135.327 bezoekers over de vloer in Antwerpen en Gent. Dat zijn er afgerond 5.300 meer dan in 2018. In het buitenland bezochten ook nog eens 21.820 mensen één van onze tournee voorstellingen in New York, Parijs of Sankt-Gallen. Finaal klokken we af op 157.147 bezoekers.

Daarmee heeft de grootste culturele instelling van Vlaanderen een uitstekend jaar achter de rug, waarin titels als Les Pêcheurs de Perles, Macbeth, Rusalka, Boléro/Fall/Chronicle, Bach Studies en Choreolab de grootste publiekstrekkers bleken. De gemiddelde zaalbezetting per voorstelling steeg met 13 procent in vergelijking met de voorbije twee jaren naar 85 procent per voorstelling. Enkel het jaar 2016 deed het beter, maar dat was op zich een zeer uitzonderlijk jaar.

Maar liefst 97.355 bezoekers woonden in het kalenderjaar 2019 een opera of dansvoorstelling bij van Opera Ballet Vlaanderen.

Van de 97.355 ticketkopers kwam 46 procent nog niet eerder in onze database voor. Een duidelijk signaal dat de vernieuwing van het publiek zich voortzet. Ook de trend dat het aantal abonnementen daalt ten voordele van de losse kaartverkoop zet zich voort.

12 procent van de operabezoekers kwam uit het buitenland, ook dat aantal is in stijgende lijn. 

2019 was ook een feestelijk jaar voor Opera Ballet Vlaanderen: het huis won de begeerde titel Opera House of the Year bij de International Opera Awards en het jaar werd de start voor de viering van 50 jaar Ballet Vlaanderen, wat ook nog dit voorjaar gevierd wordt.  

“Dit zijn prima cijfers voor een jaar vol verandering,” reageert de directie. “In Antwerpen komen we uit de cijferdip die veroorzaakt werd door de werken rond het operagebouw en vorig jaar kenden we bij de opera de wissel van artistiek leiderschap van Aviel Cahn naar Jan Vandenhouwe. Uit deze eerste cijfers blijkt alvast dat het publiek de nieuwe artistieke lijn van de opera volgt en het ballet aan fans blijft winnen. Bovendien moest het publiek ook wennen aan onze nieuwe naam, logo en beeldtaal. Het zijn zeer bemoedigende cijfers waarmee we de uitdagingen van 2020 tegemoet treden.”