Cherkaoui en Jalet: 18 jaar creatie

De choreografen Sidi Larbi Cherkaoui en Damien Jalet werkten voor het eerst samen in 2000 en maakten sindsdien talloze voorstellingen. Pelléas et Mélisande is de zoveelste samenwerking tussen een artistiek duo dat elkaar perfect aanvoelt en inspiratie put uit een creatief partnership.

Cherkaoui en Jalet werkten voor het eerst samen in 2000 bij Rien de Rien, de eerste voorstelling van Cherkaoui voor Les Ballets C de la B. De voorstelling, waar Jalet en Cherkaoui samen in dansten, was de voorbode voor een lange, creatieve samenwerking. Ze creëerden samen onder andere D’avant, Aleko en Babel(words).

Babel (c) Rahi Rezvahi

Babel, (c) Rahi Rezvahi

Bij het maken van hun stukken was het werk van Marina Abramović altijd al een van hun inspiratiebronnen. De twee choreografen kregen tot hun grote verbazing kort nadien de kans op de grote performancekunstenares te ontmoeten. Abramović denkt hier met veel genegenheid aan terug: “Ik ontmoette Larbi en Damien op het Romaeuropa Festival in 2000. Daarna zag ik hun werk in Amsterdam - wat absoluut betoverend was - en ik nodigde hen uit bij mij thuis. Het voelde vanaf dit prille begin aan als een familiebijeenkomst: warm en ongecompliceerd. Er heerste een directe chemie tussen ons drieën.”

Na Babel(words) blijft het iconische duo samen voorstellingen creëren. “Wat ik bovenal geleerd heb van Damien is zijn onwaarschijnlijke kennis van het theater, zijn blik vanuit de theaterpraktijk en zijn focus die heel inhoudelijk gestuurd is”, zo stelt Cherkaoui. “Toen ik hem leerde kennen uitte die ontmoeting zich in een grote invloed op mijn werk.” Het is een erg symbiotische relatie, vindt ook Jalet. “We werken alle twee op een erg intuïtieve wijze. We zoeken graag limieten op. Larbi wil vaak dat de dansers meester worden in wat ze doen op scène. Ik laat dansers dan weer vaker op de rand balanceren van het verliezen van controle. Maar evengoed is het bij een andere voorstelling omgekeerd”

Marina Abramovic en Sidi Larbi Cherkaoui bij Opera Ballet Vlaanderen, (c) Filip Van Roe 

In 2013 engageerde Le ballet de l'Opéra national de Paris aan Sidi Larbi Cherkaoui en Damien Jalet om een nieuwe choreografie op Maurice Ravels Boléro te maken. Voor de scenografie voor hun Boléro deden Cherkaoui en Jalet beroep op Marina Abramović. “Deze creatie voelde aan als een thuiskomen. We voelden een symbiose tussen ons drie als kunstenaars”, herinnert zich Cherkaoui. “Wat ons verbindt, is een zoektocht naar het opwekken van bepaalde emoties bij een toeschouwer. We willen een beroep doen op alle zintuigen, zodat je de muziek anders hoort, dat je het gevoel krijgt in een andere dimensie te worden geworpen.” Ook Boléro werd een waanzinnig succes.

De drie wouden hun creatieve samenwerking graag verder uitbouwen, en toen de vraag van Aviel Cahn kwam aan Cherkaoui om Pelléas et Mélisande voor Opera Vlaanderen te regisseren, wist hij al snel welk team hij daarvoor zou kiezen. De decors en het concept van de opera werden gemaakt in samenwerking met Abramovic, en samen met Jalet neemt Cherkaoui de regie en de choreografie voor zijn rekening. Een nieuw succes is in de maak!

Naar de voorstelling

Lees ook