Dans en opera: a match made in heaven

Als choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui een opera regisseert, kun je er je huis op verwedden dat er dans aan te pas zal komen. Dat is geen unicum: Satyagraha past in een indrukwekkend rijtje van spectaculaire en inventieve voorstellingen die de twee kunstvormen combineren. Maar waarom koos Cherkaoui precies deze voorstelling? En welke rol speelt dans daarin?

Satyagraha, 2017, Theater Basel. (c) Koen Broos

Visioenen van Gandhi

Cherkaoui is met de dansopera Satyagraha niet aan zijn proefstuk toe - denk maar aan Pelléas et Mélisande afgelopen seizoen. Bij Satyagraha was het de figuur van Mahatma Gandhi die Cherkaoui overtuigde om de opera te regisseren - én van een choreografie te voorzien.

“Ik vond het in het verleden moeilijk om een ballet of een opera op mijn eigen manier te interpreteren. Daarom schreef ik liever mijn eigen werk. Maar met Satyagraha was dat anders. De hele opera is doordrongen van de filosofie van Gandhi. Daar kon ik mij onmiddellijk iets bij voorstellen. Dat gaf de doorslag.”

Samen met decorontwerper Hendrik Ahr en designer Jan-Jan Van Essche maakte Cherkaoui een ‘visueel universum’ dat perfect bij Satyagraha past: minimaal, maar toch bruisend van energie. Toen was het tijd voor de volgende stap: dans!

Satyagraha, 2017, Theater Basel. (c) Koen Broos

Dansen op Glass

Cherkaoui is ervan overtuigd dat de minimalistische muziek van Philip Glass veel mogelijkheden biedt voor dansers.

“Het was al vanaf het begin duidelijk dat er de hele voorstelling lang gedanst moest worden. Het repetitieve karakter van de muziek geeft veel ruimte voor dansers. De eeuwige, vloeiende dans, die steeds opnieuw doorgegeven wordt, is een metafoor voor de leer van Gandhi. Een eeuwige dans als een eeuwige strijd.”

 

Wil je Cherkaoui’s Satyagraha graag zelf ontdekken? Haast je, er zijn niet veel tickets meer!

Naar de voorstelling

Wil je graag nog meer weten over de kruisbestuiving tussen dans en opera? We organiseren op 16 en 17 november een internationaal symposium met choreografen, onderzoekers en dramaturgen.

Naar het symposium


Lees ook: