"De belangrijkste opera van de 21ste eeuw": de pers over Les Bienveillantes

De wereldcreatie van 'Les Bienveillantes', naar de controversiële roman van Jonathan Littell, brengt heel wat stof voor discussie met zich mee. Sterregisseur Calixto Bieito zorgde voor een krachtige enscenering die niet voor iedereen weggelegd zal zijn. Maar de internationale pers was alvast lyrisch over de voorstelling. Niet in het minst voor de olympische prestatie van hoofdrolspeler Peter Tantsits.

Het publiek dat de Opera van Antwerpen bijwoonde, reageerde met een gekletter op wat ongetwijfeld de belangrijkste opera van de 21ste eeuw is.

Tenor Peter Tantsits zingt de rol van zijn leven. Hij zet Aues neergang haarfijn neer in een onwaarschijnlijke vijfsterrenprestatie.

Ook tenor Peter Tantsits kan je enkel bewonderen voor de souvereiniteit waarmee hij de monsterpartij van Max Aue beheerst. Zonder vermoeidheid, loepzuiver en voorbeeldig verstaanbaar is hij de volledige 3.5 uur aanwezig en houdt hij de hele avond samen.

De opera ‘Les Bienveillantes’ lokt je meesterlijk mee naar een plek waar je niet wilt zijn. Het is een misselijkmakende triomf.

Drie uur muziek, geregisseerd met een stevige pols van de Duitser Peter Rundel, en die Bieito vastgelegd heeft in een verbluffende podiumvoorstelling.

Hoe goed de muziek en de regie ook zijn, de ster van de avond is ontegensprekelijk de Amerikaanse tenor Peter Tantsits. Hij zet de rol van Aue op een verpletterende manier neer.

Benieuwd naar het krachtige, confronterende muziektheater van Les Bienveillantes? Durf jij de uitdaging van de wereldcreatie van Hèctor Parra en Händl Klaus aan? De voorstelling speelt nog van 26 april tot 2 mei in Opera Antwerpen, en van 12 tot 18 mei in Opera Gent. 

Ik wil naar de voorstelling

Meer over Les Bienveillantes: