Verpletterende schoonheid: de muziek van Les Pêcheurs de perles

Hoor je 'Georges Bizet', dan denk je vast in de eerste plaats aan Carmen. Onterecht! Wij doken in de partituur van 'Les Pêcheurs de perles' en vonden verschillende redenen waarom Bizets eerste grote opera zijn plaatsje in de canon verdient.

Opera in kinderschoenen

Toen hij 24 jaar oud was, vond Georges Bizet dat het tijd was voor een échte opera: Les Pêcheurs de perles. Tot dat moment had hij enkel eenakters en schetsen van opera’s afgewerkt. Van een vuurdoop gesproken!

Tegenstanders zullen je vertellen dat Bizets leeftijd doorklinkt; de melodieën zijn té meeslepend, het verhaal té sentimenteel, de orkestratie té theatraal... Dat vinden ook veel critici in zijn tijd. Pas twaalf jaar later, wanneer Carmen voor het eerst wordt uitgevoerd, spreekt de wereld van indringende complexiteit, de volwassenwording van Georges Bizet.

En toch zijn musicologen het er vandaag over eens: Les Pêcheurs de perles blijft zijn waarde behouden. Soms mag een opera ook gewoon verpletterend mooi zijn.

 

Een geheime boodschap

Wie goed luistert, kan in Les Pêcheurs de perles al geheimen en intriges te horen krijgen, nog voor ze uitgesproken worden. De partituur doet dienst als stiekeme boodschapper.

Als Nadir, die zijn vriendschap met Zurga op het spel zet voor een vrouw, zingt: “Oui, le calme est venu,” gebruikt hij daarvoor een tritonus - een dissonant interval dat in de middeleeuwen ‘des duivels’ werd genoemd. De muziek waarschuwt het publiek - Nadir is niet helemaal zuiver op de graat!

Ook Léïla krijg haar eigen muzikale thema. Het ‘godinmotief’ klinkt voor het eerst wanneer Nadir en Zurga mijmeren over de mysterieuze vrouw die zij in een ver verleden hebben ontmoet. Daarna keert het maar liefst acht keer terug.

 

Traag maar gestaag

Georges Bizet speelt in Les Pêcheurs de perles met het concept van tijd. Waar de muziek in de eerste akte nog vinnig en levendig is, voert hij vanaf de tweede akte steeds meer langzame sonore vlaktes in. De tijd lijkt op sommige plaatsen wel stil te staan!

Dat kwam voor FC Bergman goed uit. In hun regie spelen ze deze traagheid juist uit als hoofdpersonage van Les Pêcheurs de perles. Wil jij zien hoe ze dat juist doen? Deze productie gaat in première op 14 december in Antwerpen, en verhuist op 12 januari naar Opera Gent.

Naar de voorstelling


Lees ook: