"Een niet te missen productie": De pers over Der Silbersee

De uitzinnige en unieke productie Der Silbersee van Ersan Mondtag is the talk of the town. Ook de pers is lovend over de ongetemde voorstelling.


Benny Claessens stuift en buitelt met een in de opera ongeziene vrijheid doorheen zijn tekst. Maar hij zorgt, net als Marjan De Schutter (Fennymore), ook voor enkele van de ontroerendste momenten. (...) Briljante partituur van Weill, met een strakke muzikale leiding van Karel Deseure.

Een niet te missen productie (...) Drie uur lang zit je te kijken naar een opera die zichzelf voortdurend in vraag stelt. Misschien is dat wel het oerthema van de productie: in het theater is alles mogelijk, de enige grens is de fantasie van de makers. In die zin dagen Mondtag en Claessens - hij is echt wel de driving force op het podium - het publiek voortdurend uit. Ga je mee in de trip of niet? Zijn de decors en kostuums grote kunst of kitsch?

Drie uur lang word je overdonderd door bruisend spel, subtiele dans(pasjes), onbeschaamd funky kostuums en spectaculaire decors (een kasteel met echte glasramen, een Egyptische tempel, een Magritte-achtige wolkenhemel,....) die rijk zijn aan verwijzingen naar conflicten uit het heden en het verleden.



Sopraan Hanne Roos als Fennimore maakte het meeste indruk op mij: een échte diva, bloedmooi met een geweldige stem en présence. Zij maakt van de Cäsarballade een huiveringwekkend moment. Absoluut top in de casting van Opera Ballet Vlaanderen is het feit dat koorzangers solorollen voor hun rekening nemen en ook zij zorgen voor de meest overtuigende momenten in deze productie als bijvoorbeeld de grafdelvers of fruitverkoopsters in het eerste deel. Het orkest is naar verluidt in de wolken over de jonge Belgische dirigent Karel Deseure en dat hoor je in de glasheldere, nu eens lyrische dan weer felle uitvoering van deze zeer eclectische partituur van Weill.

Een parabel over fascisme maar voor mij ook over het theaterbedrijf. (...) Het is waanzinning ambitieus en alleen al daarom krijgt het onze sympathie. (...) Een heel queer en dolgedraaide musical. (...) Benny Claessens is een beest op het podium en leeft zich helemaal uit.

Het orkest van Opera Ballet Vlaanderen is in superbe vorm. (...) Het koor zingt met een warme en stralende toon. (...) Het huis bevestigt nog maar eens dat het bereid is om risico's te nemen om het publiek iets buiten de norm te geven en daarvoor moeten we dankbaar zijn.


Der Silbersee loopt nog t.e.m. 16 oktober in onze zalen.

Koop hier je ticket voor één van de voorstellingen >

Beelden: Annemie Augustijns