"Ontroerende ode aan de eerste verliefdheid": De pers over Ophelia

In de nieuwe muziektheatervoorstelling Ophelia toont Inne Goris de gevoelswereld van twaalf jonge meisjes. Ook de pers was ontroerd door deze vernieuwende filminstallatie.


De filmbeelden van Koen Broos zijn soms raadselachtig en soms betoverend mooi. Ze gaan de lichamelijkheid van de verliefdheidservaring niet uit de weg, maar suggereren ze uiterst behoedzaam: met op de huid geschreven woorden, met stille of wilde bewegingen.


Met Ophelia levert Inne Goris een van haar meest kleurrijke - in woord en beeld - creaties af, met dank aan het arendsoog voor detail en schoonheid van partner-in-crime en fotograaf Koen Broos. (...) Het maakt deze Ophelia tot een ontwapenend mooie installatie die je tussen droom, herinnering en fabelachtige fantasiereis doet zwalpen.


De installatie toont prachtig gefilmde beelden van de twaalf Ophelia’s in bloemenjurken in een modderige omgeving – volledig analoog naar hoe schilder John Everett Millais zijn Ophelia schilderde in 1851.


Inne Goris slaat in haar regie een brug tussen stem, muziek en beeld. Een perfecte match. De drie pijlers van deze voorstelling zorgen voor heel wat expressiviteit en schakeringen in een aaneenschakeling van korte taferelen. Een parcours vol woorden, knap beeldmateriaal, ritme en melodieën.


De fragiele, oprechte schoonheid door die twaalf honderduit te horen. Zo onbevangen. Zo dromerig, teder, verlangend en vooral ook nog wat zoekend, werkt zo aanstekelijk. Dat je helemaal vooraan kan zitten op een kussentje en van daaruit in vogelperspectief naar de voorstelling kan kijken, zodat je het allemaal vanuit het standpunt van een kind kan zien, maakt de verwondering des te groter.

Ontdek alle data en tickets voor Ophelia >