De pruik van Mélisande

Een opera bestaat uit veel meer dan wat er op de scène gebeurt. Een heel leger aan vakmannen en -vrouwen werkt dag en nacht om elke productie klaar te stomen. De productie Pelléas et Mélisande geeft ons de kans om in detail te kijken naar onze kap & grime-afdeling en hun pronkstuk: de pruik van Mélisande.

In Pelléas et Mélisande is het haar van het vrouwelijke hoofdpersonage essentieel. De tooi van Mélisande symboliseert haar vrouwelijkheid, en de gehechtheid en verbondenheid van het personage. In de Pelléas et Mélisande van Sidi Larbi Cherkaoui en Damien Jalet die binnenkort in onze zalen staat, loopt het haar van Mélisande zelfs over in de jurk, een ontwerp van niemand minder dan mode-fenomeen Iris van Herpen.

Net omdat het haar van Mélisande zo belangrijk is, is onze kap & grime-afdeling tot het uiterste gegaan om die zo levensecht mogelijk te maken. En daar gingen ze ver voor... 

Alexander Kinds, diensthoofd van de kap & grime-afdeling, vertelt: "De pruik moet uiteraard perfect passen op het hoofd van Mari Eriksmoen, de soliste in kwestie. Daarom hebben we een afdruk van het hoofd van Mari gemaakt, zodat we de vorm van haar hoofd volledig konden reconstrueren in ons atelier. Daarop hebben we het montuur van de pruik gemaakt, zodat die perfect aansloot." 

Het haar is Alexander speciaal gaan uitkiezen in Londen. Eens het in ons atelier was, hebben onze medewerkers het bewerkt, grijs gekleurd op de lengtes, en de aanzet iets donkerder gemaakt. Daarna is de pruik handmatig (!) geknoopt, haartje per haartje, gedurende 6 dagen, totdat het kunstwerk finaal klaar was.

En het resultaat? Dat kunt u vanaf 2 februari bewonderen in onze zalen! 

Naar de voorstelling


Lees ook: