Falstaff: een Oscarwinnaar achter de schermen!

Opmerkzame zielen hebben het op sociale media al een tijdje in de gaten, en wij kunnen het zelf ook niet langer geheim houden: er sluipt een Oscarwinnaar door onze gangen! Voor de tweede keer regisseert de beroemde Christoph Waltz een opera bij Opera Ballet Vlaanderen. Zijn Falstaff gaat bij ons op 13 december in première.

Maar wie is die Christoph Waltz nu alweer? Je kent ‘m vooral van zijn rol als ‘jodenjager’ Hans Landa in de film Inglourious Basterds van Quentin Tarantino. De film maakte Waltz in 2009 op slag wereldberoemd. Daarvoor acteerde hij, als in Oostenrijk geboren Duitser, vooral in kleinere Duitse, Engelse en Franse films en feuilletons.

Zijn rol als de flegmatieke Hans Landa, met bijpassend Germaans accent en sardonische blik, won hem een Oscar, Golden Globe en een BAFTA-award, naast nog 24 andere awards wereldwijd. En een van de meest gebruikte catchphrases van dat jaar, met:

Drie jaar later deed Waltz het hele zaakje nog eens over: toen Tarantino hem vroeg voor zijn western Django Unchained over de slavenhandel in het Amerika van voor de burgeroorlog, twijfelde hij niet. Deze keer nam hij de rol aan van de gedistingeerde premiejager Dr. King Schultz, en dit in een topcast met onder andere Leonardo DiCaprio en Samuel L. Jackson.

Een rol die hem opnieuw geen windeieren legde: de film wint tal van prijzen, en Waltz gaat er opnieuw met een Oscar, een BAFTA en een Golden Globe vandoor.

Maar wat betekenen awards voor een acteur? Je hebt het pas ècht gemaakt als je gevraagd wordt voor een James Bond-film. Spectre was de 24ste, duurste en langste Bondfilm. Christoph Waltz vertolkt er de oerslechterik in Spectre, Franz Oberhauser, die zijn identiteit verandert naar Ernst Stavro Blofeld.

James Bond wordt door Blofeld gemarteld, maar weet natuurlijk te ontsnappen. Met Blofeld zelf loopt het iets minder goed af. Hij wordt achtereenvolgens gedynamiteerd, stort neer met een helikopter, breekt een been en wordt vervolgens gearresteerd. Waltz vond dat er meer zat in zijn personage, zei hij in de pers. Een sequel dringt zich op!

Naast z’n gevierde acteercarrière waagt Waltz zich ook graag aan een nieuwe uitdaging: in 2013 al regisseerde hij voor Opera Antwerpen Der Rosenkavalier. Deze opera van Richard Strauss was het eerste wapenfeit van Waltz ooit in de operawereld. Het was opvallend hoe hij in staat was om zijn cast een doorleefde vertolking te laten neerzetten. Dit geheel volgens de methode-Waltz: de eerste twee weken van het repetitieproces wordt er geen noot gezongen, maar wel de tekst ‘gespeeld’. En het werkte.   

Falstaff wordt zijn tweede regie bij Opera Vlaanderen. Het wordt muziektheater pur sang, belooft hij, de muziek staat centraal. Een minimum aan tierlantijnen en gordijnen, de partituur van Verdi zegt meer dan genoeg. Wil je graag eens zien hoe Waltz’ gevierde acteertalent zich vertaalt naar de opera? Kom dan vanaf 13 december kijken naar het geweldige Falstaff!

Lees ook