Deze onontdekte opera's gingen Cardillac vooraf

Met de eerste opera van het nieuwe jaar 'Cardillac' zetten we een traditie verder onder het beleid van intendant Aviel Cahn: een onbekende parel uit de operageschiedenis terug naar boven halen. Die gedurfde keuze leverde in het verleden al prachtige voorstellingen op. We pikken er een paar uit in een kleine trip down memory lane, voor de liefhebbers!

Mazeppa - Tsjaikovski (seizoen 2008-2009)

De allereerste productie die Aviel Cahn in Opera Vlaanderen programmeerde, in het gezegende jaar 2009, was Mazeppa van Tsjaikovski. Het was de eerste keer dat de opera te zien was in België, en een zelden opgevoerde voorstelling tout court.

Mazeppa kende na 2009 een echte revival, en werd in verschillende grote Europese huizen geprogrammeerd. 

De dirigent van dienst was Dmitri Jurowski, die je nog wel vaker in dit overzicht zult terugvinden.

Lady Macbeth uit het district Mtsensk - Sjostakovitsj (seizoen 2013-2014)

Die Dmitri Jurowski was ook de dirigent voor het excessieve drama Lady Macbeth uit het district Mtsensk van Sjostakovitsj. Nog een werk dat onder Aviel Cahn uit de vergetelheid werd gehaald. 

De opera werd lange tijd door de Sovjets verboden, wat meteen het einde betekende van Sjostakovitsj' prille operacarrière. Zonde, want het is een interessant stuk, dat het klassieke beeld van opera zowel bevestigt (met lyrische zanglijnen) als parodieert, met knipogen naar circusmuziek en music hall. 

Kortom: een meesterwerk dat in 2013 door enfant terrible Calixto Bieito werd omgezet in indrukwekkend totaaltheater. Ausrine Stundyte schitterde in de hoofdrol van Katerina.

Der K├Ânig Kandaules - Zemlinsky (seizoen 2015-2016)

Twee jaar later was het de beurt aan Alexander Zemlinsky's opera Der König KandaulesEens te meer nam Dmitri Jurowski de muzikale leiding, terwijl de bijzondere aanpak van regisseur Andrij Zholdak maakte dat de voorstelling "stond als een huis", volgens De Morgen. 

Nochtans leek er lange tijd een soort vloek te heersen over de opera: op de vlucht voor de verstikkende situatie in Europa moest Sjostakovitsj temidden van het componeren vluchten naar New York. Maar ook daar maken de voorziene naaktscènes de opvoering van de opera onmogelijk. Bij Zemlinsky's overlijden in 1942 was slechts één derde van de partituur uitgeschreven. 

Gelukkig was het vervolledigde werk het meer dan waard, en kon het werk bij ons in ere hersteld worden!

Das Wunder der Heliane - Korngold (seizoen 2017-2018)

Ook deze grote opera werd decennialang nauwelijks nog opgevoerd. Het werd dus hoog tijd voor een grote revival van dit regelrechte meesterstuk vol symboliek en meeslepende muziek.

Regisseur David Bösch haalde voor Das Wunder der Heliane alles uit de kast, zijn meeslepende muziek werd in dank aangenomen door gastdirigent Alexander Joel. Opnieuw mocht Ausrine Stundyte de hoofdrol voor haar rekening nemen. 

Cardillac - Hindemith (seizoen 2018-2019)

Maar ook in het laatste seizoen van Aviel Cahn trokken we de schatkist van de operageschiedenis open. Zo kwamen we uit bij Cardillac: een fascinerend werk van de - ten onrechte! - verguisde componist Paul Hindemith.

De opera wordt zelden tot nooit meer opgevoerd: dit is de enige voorstelling van Cardillac die de komende jaren in Europa te zien is.

Nochtans heeft het verhaal alles om een hit te zijn: een bloedstollende thriller met een demonische juwelier-moordenaar in de hoofdrol. Een drama dat Hindemith met zijn precieze en krachtige muziekstijl exact de juiste dosis power geeft. Regisseur Guy Joosten - bekend om zijn heldere, diepgaande lezingen - zal deze parel opnieuw glans geven, in tandem met wie anders dan dirigent en kenner van het genre Dmitri Jurowski

Kom Cardillac ontdekken!


Lees ook: