Recht uit het artistiek labo van Chaya Czernowin, componiste van Infinite Now

Nog 6 weken voor de wereldpremière!

De Amerikaans-Israëlische componiste Chaya Czernowin kom je niet tegen op platgetreden paden. Hoewel ze zelden opdrachten aanvaardt, ging ze toch in zee met Opera Vlaanderen om een opera te schrijven, gebaseerd op Luk Percevals theatervoorstelling Front. Dit omvangrijke werk dat de titel Infinite Now meekreeg, wordt een belevenis zowel voor de performers als het publiek. Chaya componeert immers zelden vanuit de evidentie van een vastliggend schema en heeft lak aan muzikale conventies over vorm, structuur en muzikale bestanddelen. Zij onderzoekt zelfs hoe de klank beweegt in de ruimte…

Chaya Czernowin tijdens orkestopnames in Theater 't Eilandje (februari 2017) © Marie Losier

Op haar persoonlijke blog licht ze het achterliggend gevoel bij Infinite Now toe:

“Beeld je in dat de hele zaal eigenlijk het binnenste van een hoofd/hart/lichaam is. Het publiek wordt ondergedompeld in de werking van dat hart/hoofd/lichaam van een persoon die zich in een moeilijke of uitzichtloze situatie bevindt, een persoon die grond onder de voeten zoekt… Infinite Now is een ervaring, een staat in het midden van een moeras, de aanwezigheid van een onafwendbare ramp. Wat er gaande is en hoe lang al en wanneer het tot een eind komt is allemaal even onduidelijk. Het is een existentiële staat van naaktheid, ontdaan van alle gevoel voor redelijkheid en controle. Deze situatie is ons niet vreemd, in meer of mindere mate krijgen we er doorheen het leven ons deel van, zelfs als er niets bijzonders gebeurt. Naarmate de informatiestroom toeneemt en de politieke situatie rondom ons hachelijk begint te lijken, krijgen we een lichte vorm van deze naakte hulpeloosheid. Maar wanneer er echt oorlog losbarst, dan verandert er iets fundamenteels, dan worden je de laatste greintjes geborgenheid en routine afgenomen. Het is een extreme situatie op een existentieel niveau. Maar het heeft ook de opportuniteit in zich om op een uitzonderlijke manier een confrontatie met de wereld aan te gaan en zowel de persoonlijke als historische consequenties te overzien.”

Chaya Czernowin tijdens orkestopnames in Theater 't Eilandje (februari 2017) © Marie Losier

Ontdek meer

Beluister hieronder een opname van een ander werk van Chaya Czernowin: "AYRE: TOWED through plumes, thicket, asphalt, sawdust and hazardous air I shall not forget the sound of", inclusief partituur.

Lees ook