'Furioso': vier vragen aan Meryl Tankard

In 1993 zette ‘Furioso’ van Meryl Tankard het Australische danslandschap volledig op z’n kop. Na 25 jaar strijkt de iconische voorstelling, gedanst aan touwen in de lucht, eindelijk neer in België. Ballet Vlaanderen is het eerste gezelschap dat het originele Furioso mag overnemen van het Australian Dance Theatre. En dat is best spannend, vindt choreografe Meryl Tankard...

1) Hoe ontstond Furioso?

“Toen ik in Canberra werkte, had ik een all women-dansgezelschap. Daarna werd ik directeur in het Australian Dance Theatre in Adelaide en kreeg ik ineens mannelijke dansers erbij. Die brachten een heel andere vibe met zich mee.

Die clash tussen mannelijke en vrouwelijke energie vond ik erg interessant. En daarmee ben ik aan de slag gegaan. Maar Furioso is veel meer dan dat. Het gaat over hartstocht, over passie."

2) Vanwaar komt die passie?

“Toen ik het stuk maakte, in 1993, waren er veel nieuwe dansers in het gezelschap. Die wouden vooral uitpakken met wat ze allemaal konden. Maar dat boeide mij niet. Dus begon ik met hen te praten.

In geen tijd ging het over de liefde. De meesten hadden hun partners en familie achtergelaten om in Adelaide te komen dansen. Iedereen wist wat het was om iemand te verliezen. Daar waren alle dansers het over eens.

Daarom blijft Furioso vandaag ook nog zo relevant. Mensen worden nog altijd verliefd. Enfin, dat hoop ik toch.”

3) Hoe kwam je op het idee van de touwen?

“In Adelaide mocht ik in een enorme ruimte werken. Ik vond het zo spijtig dat we daar maar zo’n klein deel van gebruikten! Dus vroeg ik me af hoe we ook de rest konden claimen. Ik wou een koord voor de achterwand hangen, zodat we die minstens al konden gebruiken als een soort verticale vloer, maar dat was technisch niet mogelijk.

Dus hingen we de koorden in het midden van de ruimte. Dat kwam met nieuwe problemen: de dansers hadden niets om zich van af te duwen. Ze konden enkel samenkomen, terug uiteengaan, en weer samenkomen...

Die touwen wekken een gevoel van verliefdheid op, maar tegelijkertijd zit je eraan gevangen. Een heel boeiend beeld om mee te werken.”

4) Wat is het grootste verschil tussen de versie van 1993 en nu?

“Toen hadden we 11 weken om er te geraken. Nu veel minder. Veel tijd gaat ook op aan technische kwesties. Dus het is een beetje spannend. Gelukkig zitten we nu in de fase dat de dansers er plezier aan beleven. Dat ze echt zin krijgen om te vliegen.

Wat ook nieuw is, is de muzikale begeleiding door het HERMESensemble. Het is de eerste keer dat Furioso wordt opgevoerd met live orkest, een sopraan, een tenor. Dat is echt geweldig!"

 

Wil je Furioso graag live komen ontdekken? De voorstelling staat van 19 tot 22 december in Opera Gent!

Naar de voorstelling


Lees ook: