Waarom we zo graag dansen op muziek van Bach

De impact van Johann Sebastian Bach op de muziekgeschiedenis valt niet te onderschatten. Maar steeds vaker zien we zijn muziek ook terugkomen in dans. Wat maakt Bachs repertoire juist zo aantrekkelijk voor choreografen?

Repetities van Benjamin Millepieds Bach Studies

Johann Sebastian Bach werkte voor een groot deel van zijn leven als hofcomponist - artist in residence, zeg maar - voor de prins van Köthen. Dat betekende dat hij componeerde naar de wensen van zijn opdrachtgever, die in die tijd graag uitpakte met grote dansfeesten en bals.

Je hoort dus veel danssuites; verzamelingen van gigues, sarabandes, allemandes, en een heleboel andere dansritmes die de edellieden deden kirren van plezier. Een diepe buiging, een uitgestoken hand, en de rest ging vanzelf.

Maar Bach schreef even goed werk waar niet op gedanst werd. Ook dat repertoire inspireert tot op de dag van vandaag. Zijn muziek is gestructureerd, maar barst van de ontroering. Van stemmen die zich in elkaar vlechten - ook wel contrapunt genoemd - tot snelle opeenvolgingen van verschillende emoties... Laat dat nu net zijn waar dans naar zoekt: het letterlijk en figuurlijk bewegen binnen ritmes en structuren.

Het hoeft dus ook niet te verbazen dat een resem choreografen hiermee aan de slag gaat.

Solo - Hans van Manen (2015)

A match made in heaven

In 1995 verbeeldde Trisha Brown in haar stuk M.O. de directe impact die Bachs Musikalisches Opfer had op haar danstaal. Frans-Belgisch choreografe Claire Croizé bracht vorig jaar Flowers (we are), waarin drie dansers zich laten leiden door Das Wohltemperierte Klavier.

De onbetwiste winnaar? Anne Teresa De Keersmaeker. Zij liet Bach al vijf keer dansen sinds 1993, met onder andere werk op de orgeltoccata’s, vioolpartita’s en cellosuites, en wijdde haar laatste productie Brandenburg Concertos aan de gelijknamige orkestwerken.

Maar ook bij Ballet Vlaanderen hoorde je al Bach…

Brandenburg Concertos van Anne Teresa de Keersmaeker (2018) © Anne van Aerschot

Op onze podia

De band tussen Bach en Ballet Vlaanderen is snel gevonden. Oprichtster Jeanne Brabants creëerde een van haar vroegste werken voor de compagnie, Cantus Firmus, op muziek van de barokmeester.

In recenter verleden danste Ballet Vlaanderen Solo van Hans Van Manen op Partita No. 1 voor viool en Selon désir van Andonis Foniadakis op fragmenten uit de prachtige Mattheüs- en Johannespassies. De Bach Studies die Benjamin Millepied vandaag bij ons maakt, zijn waarschijnlijk geen laatste hoofdstuk.

Selon désir - Andonis Foniadakis (2018)

Zin gekregen om het repertoire van Johann Sebastian Bach te ontdekken? Geen betere gelegenheid dan Bach Studies! Deze voorstelling gaat in wereldpremière op 19 mei in Antwerpen en is vanaf 2 juni te zien in Gent.

Ik koop tickets!


Lees meer: