Veelgestelde vragen

Of het nu de eerste of de zoveelste keer is dat je een bezoek brengt aan één van onze huizen, vragen heb je zeker. Hieronder proberen we de meeste vragen alvast voor je te beantwoorden, maar uiteraard kan je ook altijd terecht op info@operaballet.be voor nog meer informatie.

Preview MG 3712

TIMING EN DUUR

DEUREN

We openen de deuren 75 minuten voor aanvang van de voorstelling. Zo kan je nog rustig genieten van een drankje en een hapje vooraf en de gratis inleiding meepikken. De deuren van de zaal gaan ongeveer 30 minuten voor aanvang open.

WANNEER START DE VOORSTELLING?

Het aanvangsuur varieert regelmatig. Kijk dus steeds het tijdstip na dat op je kaarten vermeld staat, of op onze website.

HOE LANG DUURT DE VOORSTELLING?

Je mag erop rekenen dat de avondvoorstellingen van onze opera- en balletproducties meestal rond 23:00u afgelopen zijn. Er is gewoonlijk minstens één pauze voorzien. Voor een betere inschatting van de exacte timing kan je terecht op onze website of bij onze bespreekbureaus vanaf een paar dagen voor de première.

WAT ALS IK TE LAAT BEN?

Eens de voorstelling begonnen is, mag je de zaal niet meer in. Dat zou erg storend zijn. Laatkomers worden opgevangen door het zaalpersoneel en kunnen de voorstelling op een monitor volgen. Indien mogelijk, worden zij bij de eerste geschikte onderbreking onder begeleiding van het zaalpersoneel de zaal binnengelaten op plaatsen die hiervoor geschikt zijn en dus niet noodzakelijk de aangekochte plaatsen. Kaarten van laatkomers worden nooit terugbetaald.

VANAF WANNEER ZIJN DE PROGRAMMABOEKEN TE KOOP?

Programmaboeken zijn vanaf twee dagen (ov) voor de première te koop in het bespreekbureau en voor en tijdens de voorstellingen in de inkomhal.


TIJDENS DE VOORSTELLING

MAG IK ME OP EEN BETERE PLAATS ZETTEN ALS DIE TOCH VRIJ BLIJKT TE ZIJN?

Nee, je mag jezelf geen upgrade geven. Kaarten zijn enkel geldig voor de plaats die er op vermeld staat, en het zaalpersoneel mag ten alle tijde je ticket vragen. Blijk je op een duurdere plaats te zitten, dan kan je gevraagd worden om bij te betalen.

MAG MIJN JAS / PARAPLU / RUGZAK MEE DE ZAAL IN?

Gebruik van de vestiaires is verplicht in beide operagebouwen en Theater ‘t Eilandje, maar wel gratis.

WAT ALS IK DE ZAAL VERLAAT TIJDENS DE VOORSTELLING?

Na het verlaten van de zaal mag je helaas onder geen beding de zaal terug betreden zolang de voorstelling nog bezig is. Dit doen we om de andere bezoekers niet te storen. Na de eerstvolgende onderbreking mag je terug binnen.

KAN IK GEFILMD / GEFOTOGRAFEERD WORDEN TIJDENS MIJN BEZOEK?

Opera Ballet Vlaanderen heeft het recht de voorstellingen te registreren (beeld en/of geluid) met publiek in de zaal. Dit gebeurt echter heel discreet.

MAG IK ZELF FILMPJES OF FOTO'S MAKEN?

Audio- of beeldopnames zijn absoluut niet toegestaan. Mobiele telefoons dienen uitgeschakeld te zijn tijdens de voorstelling. Foto's maken voor de voorstelling of tijdens het applaus mag wel.

KAN IK IETS ETEN OF DRINKEN IN DE OPERAGEBOUWEN?

Uiteraard. Voor, tijdens en tot een uurtje na de voorstelling zijn onze bars open voor het publiek. Je kan er steeds terecht voor een drankje of een versnapering. Eten of drinken in onze zalen is uiteraard NIET toegestaan.

Wij bieden ook kaasborden aan die je op voorhand kan bestellen. Aankopen kan via een link in de servicemail die je 2 dagen voor de voorstelling ontvangt of via info@operaballet.be.

Lees hier meer over onze bars in Antwerpen.
Lees hier meer over onze bars in Gent.

EXTRA TIP: BESTEL VOORAF IN DE INKOMHAL (KIOSK)

Vermijd de wachtrij tijdens de pauze en bestel en betaal je drankje(s) vooraf in de inkomhal. Die kan je dan tijdens de pauze afhalen in de afhaalbar. In Antwerpen is dat in Bar Cour, in Gent in de Lullyzaal.

WAT ALS IK DE TAAL WAARIN GEZONGEN WORDT NIET BEGRIJP?

Alle opera’s worden in de originele taal gezongen. Een Nederlandse en een Engelse vertaling zijn te volgen via de boventiteling. Die worden boven en naast het toneel weergegeven. De boventiteling is helaas niet vanaf alle stoelen in de zaal even goed zichtbaar. Wil je helemaal zeker zijn dat de boventiteling vanaf jouw stoel zichtbaar is, neem dan contact op met het bespreekbureau. De tekst van het libretto is eveneens in de originele taal én in Nederlandse vertaling te lezen in het programmaboek dat vooraf en tijdens de pauze te koop wordt aangeboden in de inkomhal.

IETS VERLOREN OF VERGETEN BIJ EEN VOORSTELLING?

Stuur een mailtje naar info@operaballet.be met een beschrijving van je verloren voorwerp en je contactgegevens zodat onze medewerkers op zoek kunnen gaan.

HOEVEEL KOST EEN TICKET?

De prijs van een ticket varieert, afhankelijk van de dag, het type voorstelling en je plaats in de zaal. We zijn er echter van overtuigd dat voor elk budget plaats is in onze zaal. Om de vraag beter af te stemmen op het aanbod, hanteren wij dynamische ticketprijzen waardoor de prijs van losse tickets in de loop van het seizoen kan variëren, afhankelijk van de vraag. Bekijk ook onze pagina met tarieven en kortingen.

VANAF WANNEER KAN JE LOSSE KAARTEN KOPEN?

Losse kaartverkoop wordt doorgaans geopend vanaf midden juni.

IK BEN ONVERWACHTS VERHINDERD, KAN IK MIJN BESTELLING ANNULEREN?

We betalen geen tickets terug, tenzij in geval van annulering van de voorstelling.

TICKETS RUILEN

Ben je verhinderd om de voorstelling bij te wonen? Dan kan je zelf online je tickets ruilen voor een andere datum van dezelfde productie. Omruilen is steeds in functie van de beschikbaarheid. Ruil je naar een hogere categorie, dan betaal je het verschil bij. Als je ruilt naar een lagere categorie, wordt het prijsverschil niet terugbetaald. Ruilen kan tot 2 dagen voor de voorstelling waarvoor je van datum wil wisselen. Je betaalt 5 euro ruilkosten per ticket.

ZIJN ER SPECIALE TARIEVEN VOOR PERSONEN MET EEN BEPERKING?

Zeker en vast. Je leest er hier meer over.


ACHTERGROND BIJ DE VOORSTELLING

HOE KAN IK ME VOORBEREIDEN OP EEN OPERA- OF BALLETVOORSTELLING?

INLEIDINGEN
Alle opera’s, balletvoorstellingen, symfonische concerten en ook sommige Vonk-producties worden ingeleid door een van onze dramaturgen of een externe spreker. De inleidingen starten in principe één uur voor aanvang van de voorstelling, tenzij anders vermeld. Naast de live-inleidingen bieden we bij de meeste producties ook korte audio-inleidingen aan, die je kan beluisteren waar en wanneer je dat wil. De meest up-to-date info over de inleiding vind je op deze website en in de servicemail die je twee dagen voor de voorstelling ontvangt.

NAGESPREKKEN
Voor een heel aantal van onze producties organiseren we ook nagesprekken, zo’n 20 minuten na het einde van de voorstelling, waarbij een dramaturg in gesprek gaat met iemand van het
productieteam én met het publiek. De nagesprekken zijn gratis toegankelijk in de grote zaal.

PROGRAMMABOEKEN EN OPERATHEEK
Bij elke productie verschijnt een programmaboek, met achtergrondinfo meestal in combinatie met een selectie repetitiebeelden. Bij Madama Butterfly en Intolleranza 1960 verschijnen ook twee nieuwe volumes van de reeks Operatheek. Die compacte boekjes, in samenwerking met Universitaire Pers Leuven, geven een nog diepgaander inzicht in de ontstaansgeschiedenis, de tekst en de muziek van het werk in kwestie. De auteurs zijn specialisten in hun vakgebied die hun onderzoek toegankelijk maken voor een breed publiek. Eerder verschenen volumes over Szenen aus Goethes Faust (Schumann), Così fan tutte, Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny, Ernani en Les Pêcheurs de perles.

IS ER ACHTERGRONDMATERIAAL BESCHIKBAAR OVER DE VOORSTELLINGEN?
Op deze website vind je tekstmateriaal foto's en filmpjes en blogs terug die we ook delen via sociale media. Voor elke opera, ballet of concert verkopen we bovendien een programmaboek: een mooi vormgegeven info- en/of fotoboek. Je vindt er zowel een korte ‘instap’, die je wegwijs maakt in de materie, als reflecties over de thema ’s waarop de productie focust. Daarnaast brengen we viermaal per jaar een boeiend - en volledig gratis - magazine uit. Het biedt achtergronden, interviews en inspiratie. Je kan een exemplaar vinden in het bespreekbureau, in de inkomhal van onze huizen of je kan het via de post ontvangen.


IK BEN NOG NOOIT NAAR EEN OPERA- OF BALLETVOORSTELLING GEWEEST.
Nieuw publiek verwelkomen we sowieso met open armen. Lees meer op deze pagina voor nieuwkomers.

BRENGEN JULLIE ENKEL OPERA’S EN BALLETTEN?
Opera Ballet Vlaanderen wil een zo breed mogelijk publiek aanspreken. Daarom organiseren we naast opera’s en balletten ook concerten, jeugdvoorstellingen en talrijke verbredende en verdiepende activiteiten, zowel voor de beginnende kunstliefhebber als voor de kenner. Zo laten we je een kijkje nemen achter de schermen van ballet en opera en maken we regelmatig de overstap naar andere disciplines. Bekijk ons programmaoverzicht of de kalender (via de navigatieknop 'programma' bovenaan) om het volledige aanbod te bekijken.

WAARVOOR WORDEN MIJN GEGEVENS GEBRUIKT?
Opera Ballet Vlaanderen vindt jouw privacy als klant belangrijk en verwerkt jouw persoonsgegevens overeenkomstig de privacyverklaring die je hier volledig kan raadplegen. Met de aankoop van kaartjes, het gebruik van onze diensten (waaronder ook onze websites) of het solliciteren via onze website stem je dan ook in met deze privacyverklaring.

IK ZOU GRAAG WERKEN VOOR OPERA BALLET VLAANDEREN. HOE PAK IK DAT AAN?
Neem een kijkje op onze pagina met vacatures of stuur een spontane sollicitatie naar jobs@operaballet.be. Vermeld wel voor welke functie en/of afdeling je solliciteert. Hoe specifieker je aanmelding, hoe groter de kans dat je aanvraag in overweging wordt genomen.

HOE CONTACTEER IK DE PERSVERANTWOORDELIJKE?
Al je vragen omtrent pers verstuur je naar pers@operaballet.be of log in via het persplatform.

ZEG HET MET OBV
Kom je iets vieren bij OBV of wil je iemand verrassen, neem contact met ons op via info@operaballet.be en we bekijken samen hoe we je bezoek net dat tikkeltje extra kunnen geven: een tafeltje apart in de foyer met een koele fles champagne, een wenskaart op de stoel… Wij denken graag met je mee.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons